Spår i regn

När jag hade Nikita, min älskade ängel så gick jag ut och tränade i alla väder. Jag gick också ut i ösregn och tränade enbart just för att det regnade. Nikita sket alltså i vilket väder det var på tävling (förutom en då det var riktigt snöoväder). Vi vann till och med en lydnadstävling med fina poäng i ösregn.
Den tanken håller i än…så idag gick jag ut till närmsta plats där jag vet att det inte går folk och la ett spår till sting…för det regnade ju 😉 . Det ösregnade inte utan duggade lite men var blött på marken.
Eftersom Sting har börjat tappa sina tänder (tre framtänder är borta och det känns som om tandköttet ”dallrar” 😉 så la jag ut två mindre leksaker som han kunde jaga och bära. Spåret fick ligga i 30 minuter och var ungefär 50 meter långt. Störningarna bestod av trafikerad väg intill, fuktig mark, övergång från björkskog till ”äng” och duggregn. Elak matte 😉 men hade det inte fungerat så var vi ju bara på promenad 😉 .
Det började skit 😉 . Han hittade starten men tappade det direkt, jag tänkte att nu har jag gjort det för svårt i alla fall. Han gick runt ett varv, tittade på mig…satte ner nosen igen och iväg gick vi 🙂 . Han spårade jättefint och med ganska högt tempo, men inte för högt tempo. Han missade första saken men jag plockade bara upp den och vi gick vidare. Han spårade verkligen som en dammsugare och det var inga problem att övergå från björksly till ”ängen”. Slutet gick han rakt på och ljubel utbröt 🙂 .
Jag har en teori varför han gick förbi första saken, han kände den inte ens och jag kom på att jag hade gått lite dumt just där. Jag tog mig inte fram ordentligt när jag hade lagt grejen så jag tog ett steg åt sidan och gick ut lite åt höger. Detta bidrog att Sting spårade rakt över på höger sida om trädet i stället för att gå på vänster sida. Idiotmatte men så är det 😉 .

Jag är i alla fall väldigt nöjd över spåret 🙂 . Det är vansinnigt kul att spåra och Sting verkligen älskar det!

Jag pratade med Fia, Stings uppfödare igår och hon tyckte att jag ska låta någon annan gå Stings spår nu så han inte bara spårar mina dofter. Jag har berättat detta för Johan och han insåg direkt att han skulle bli den andra personen i helgen 😉 . Jag ska försöka haffa en vän nästa vecka och när jag om mindre än två veckor åker till Bengtsfors så kan någon i familjen gå ett spår åt honom. Sen börjar vår spårkurs och då tänkte jag att andra skulle gå åt honom också 🙂 . Lika bra att passa på, eller hur?

Det låter som om jag inte gör något annat att spåra med Sting men jag tycker inte tre, eventuellt fyra spår i veckan gör något. Inte så länge glädjen över att spåra är så total!

Nuuuuu börjar min semester! Ge mig fint väder!

Tricket till valpkursen blir förresten något så simpelt som ”puss”.

3 thoughts on “Spår i regn

  1. Åh jag måste verkligen börja med ett första spår till Mini nästa vecka när livet börjat lugna ner sig lite. Har ju haft 3-hundsvecka nu och barnbarn i helgen – så en del har hamnat åt sidan pga orkesbrist. Så roligt jag hittade denna blogg (som jag mitt nöt missat) så jag kan bli lite sporrad 😀

Kommentera

