Spår över stig

Det var ju inte riktigt meningen men Stings spår gick på ett ställe över en smalare stig på kanske 40 cm. Jag hade svagare sidovind just då jag la (innan var det åt andra hållet 😉 ), vimpeln visade fint vart vinden gick då jag gick spåret. Jag ska dock försöka få vinden i ryggen nästa gång, det är bättre. Spåret skulle bli ungefär 100 meter långt, bästaste AK sporrade mig att utmana lite mer 🙂 . Efter halva spåret kom så då stigen som jag inte visste fanns där (nytt område för alla tre) och efter lite mer än halva spåret la jag en kamptrasa (förlåt Fia, jag glömde de där jäkla pinnarna IGEN! Men nu ska jag hämta upp dem från förrådet ikväll, har skrivit upp det). Sen gick jag cirka 30 meter till och där hamnade så slutet. Mira fick ett ungefär lika långt spår, dock med vinklar, lite snurr och fler saker.
Efter 20 minuter var det så dags för Sting. Jag gick som vanligt bara fram och medan jag tog ner vimpeln satte Sting iväg, han vet vad det handlar om nu 🙂 . Spårade fint till strax innan stigen, då började han svaja och vinda lite. Jag tittade efter det han såg och där stod en stor farlig stubbe! Han vindade in den lite mer men släppte inte spåret helt utan gick över stigen kanske 1,5 meter åt vänster (tänk då att spåret kan ha flyttat sig nästan dit pga sidovinden…om jag får som jag vill i alla fall 😉 ) och släppte sen stubben och fortsatte spåret fint. Han hittade båda sakerna rakt på och efter kamp kom så JULAFTON (vink, vink fia 😉 ) genom att vi mös med lite godis. Sen var jag tyst och passiv och han tog då direkt upp spåret igen och hittade andra saken lika bra. Jag tycker det är så vansinnigt bra och får jag säga det själv så är han jävligt duktig!

Mira var minst lika bra idag. Sting fick för första gången sitta uppbunden och se på när Mira och jag spårade. Hon spårade jättebra! Sting skrek lite ibland men inte så mycket som jag trodde han skulle göra. När Mira hittat slutet var han tyst och då rusade vi tillbaka till honom och både Mira och Sting fick godis och beröm för så fina hundar de var 🙂 . Sting gillade Miras slut, en pipmus och sprang runt och lattjade med den 🙂 . Sen släppte han den då han kom tillbaka till mig, efter godis ville han ge sig iväg igen och jag tänkte mig inte för utan sa ”leta” då han skulle sticka. Han letade och fann musen haha!

Nu ska jag lämna skiten för lite ensamhetsträning, han är helt utslagen!

3 thoughts on “Spår över stig

Kommentera

