Träning


Igår hade jag en deppdag, inget blev rätt och inget blev bra. Försökte lära Sting ligg, han erbjuder det men det är segt, han gör det från sitt och han lägger sig som en slashas 😉 . Sådär kan det inte se ut. Så jag försökte med att börja från andra hållet, att shejpa in buga och sen fortsätta med ligg…det var det som inte blev bra. Man ska inte träna då man inte riktigt är med, varför lär man sig aldrig det? Jag tog i alla fall en lång paus, säkert flera timmar innan jag kände mig peppad att träna igen. Denna gången lät jag bli ligg 😉 . Jag koncentrerade mig i stället på att få längre backande, nu måste jag snart ge mig ut från köket – han backar som attan 🙂 . Jag såg också att han hade ett litet roligt beteende för sig, han lyfter på en tass samtidigt som han gör en grimash (hur stavas detta?). Jag pausade vår träning lite och efter en stund ville jag försöka fånga det…det gick! Haha, innan passet var slut stod han och lyfte på en tass, upp mot kroppen och gjorde ryckanden med huvudet. Undrar vad detta ska bliva haha!

Idag har vi varit ute vid Smitingen och spårat. Jag tog i lite för mycket och gick ett för krångligt spår för Sting, men han löste det och hittade slutet. Men nästa gång ska jag inte gå med så skarp vinkel (två blev det, inte meningen). Han fick ett till, ett lättare och det märktes att han blev konfunderad, vi hade ju redan hittat bytet? Men efter några sekunder, kanske 15 så började han spåra och hittade ett byte till som han stolt bar till bilen 🙂 .
Mira fick också ett spår, det fick inte ligga så länge men hade flera vinklar och ganska många saker i det. Hon är inte så taggad som hon var i höstas, behöver hon komma igång eller är det åldern? Vi får se när söksäsongen börjar, jag misstänker att det smäller högre än spår. Hon spårade dock bra och hittade sakerna och tyckte det var kul, men något saknades. Jag hoppas det bara är tillfälligt.

Efter spåret fick de springa lite på stranden, vilket bilden här ovan och nedan visar. Det njöt de av. Mira är så bra med Sting, hon tokrusar inte då hon leker med honom och är det gräs under fötterna ligger hon hellre på rygg och busar än gör jaktlekar. Perfekt för små bäbisben.

Jag ensamhetstränar honom förresten minst en gång om dagen. Igår blev det en timma och tjugo minuter och han pep bara i början. Idag skulle jag handla och var borta i 40 minuter och han pep bara de första fem sekunderna ungefär, sen lägger han sig och sover. Känns underbart!

Nu ska jag snart göra lägenheten ren, sen ska Sting få träna lite på den roliga tasslyftet igen och vi ska även träna vidare med klossen. Jag har börjat kasta iväg godisar så han får hitta utgången igen och även ta bort klossen några gånger. Det sista är jag lite osäker på, ingången blir inte helt bra när jag tar bort klossen, kanske måste jag vänta lite till eller kan jag belöna en halvbra ingång eller en som inte är riktigt fullföljd?

6 thoughts on “Träning

  1. Beteenden som stå och ligg tycker jag blir bäst om man fångar dem i farten i leken. Försök att lek igång honom och se om du inte får en lekinvit du kan belöna med mer lek.
    Sitt på huk med smygande stil… 😉
    Att shejpa in ett snabbt läggande låter svårt. Men det går säkert det med. 🙂

    Kul att spårandet funkar så bra! Dutti lillkille! Dutti tant med, det är säkert lite både och som går att farten inte är samma. 🙂

    Och förresten, du ska väl inte säga att ingen träning blev bra när allt utom ligget funkade klockrent! 😀

  2. Ja, konstigt att man inte lär sig att man inte ska träna när man inte har rätt inställning. Ni kommer säkert lösa ligg-problemet snart ska du se! 🙂 Roligt att spårandet och övrig träning går bra! Jättehärliga bilder, skönt att tant Mira leker så bra med valpar!

Kommentera

