Klossträning

Today was the day! Sting har inte tränat klossen sen i fredags, men idag var det så dags. Jag skulle lägga upp ribban lite, kräva att han gick flera steg än de tre små han gått och som han gick! Han går nu ett kvarts varv och ställer sig fint i utgångsställning 🙂 . Jag är så stolt över mitt brunbjörn!

Jag glömde klickern i första passet och av någon konstig anledning får han inte tag i kamptrasan just idag men han har kul ändå 🙂 .

Vi tränade även lite fot i köket, eller jag vill nog hellre kalla det för följsamhetsövning. Jag belönade för rätt position på min vänstra sida och Sting var helt med på noterna. Han ser så glad ut hela tiden och verkligen älskar våra lekar 🙂 .

Eftersom jag inte hade något jobb att göra idag passade jag på att aktivera honom genom moppjakt också. Det innebär att efter dammsugning, som han följer med stort intresse så vallar han moppen i hela lägenheten. Jag säger tack de få gånger han biter i moppen och han släpper så fint så. Gör inget att han är med, jag är säker på att han ger upp detta när han blir äldre – det blir ju inte roligare än så och någon utdelning får han inte. Han gav upp bitvis i dag så det är reda på gång 😉 .

Jag försöker klippa Stings klor en gång i veckan, men inser att det inte räcker. Liksom Miras klor som jag klipper två-tre gånger i veckan så växer Stings klor som ogräs. Jag har förut varit väldigt noga med att han ska ligga i mitt knä, få godis för att jag tar i tassen och klipper en klo osv. Men jag är sån med  vardagliga saker att det bara ska funka så jag lessnade 😉 . Jag klippte helt enkelt alla klor idag och så var det bara. Sting försökte dra åt sig tassen första gångerna men jag höll bara lugnt i och pratade med honom. Sen låg han lugnt och så var det inte mer med det 🙂 . Varför krångla till det med en hund som inte är rädd, bara tycker att det är onödigt att jag håller i tassen. Det var samma med torkningen efter promenad i början, men nu är han van med det med och står som oftast helt stilla.

Det har varit en aktiv dag, förutom hundträning och små promenader så har jag alltså städat och bakat. Jag har också hunnit med lite ensamhetsträning med och utan Mira. Med Mira i buren och jag går in i ett annat rum går utmärkt, han är helt tyst. Att bli lämnad utan Mira är däremot lite mer ljudligt 😉 . Men han är inte rädd utan tycker bara det är roligare att vara med oss. Fortsättning på det imorgon.

Nu ska jag ta kvällen, en varm kopp choklad kommer sitta fint 🙂 .

9 thoughts on “Klossträning

  1. Tack för kommentaren i min blogg!
    Det är så svårt att blicka framåt när man saknar det gamla så sjukt mycket, det känns som om jag aldrig kommer att bli hel igen, ändå vet jag att jag måste försöka.

    Härligt att träningen med Sting går så bra! 🙂 Såg filmen & han är ju jätteduktig! 😀

    Jag måste bara fråga, varför kör du med klossträning? Blir det inte väldigt onödigt att köra med det eftersom man sen måste jobba bort så mycket hjälper, eller har jag fel? Jag har aldrig testat klossträning i det syftet själv, så jag frågar helt enkelt för att jag är nyfiken. 😉 Får jag rätt svar så kanske jag testar det själv med Java! 😛

    /Kramar Malin

    • Hej!
      Tack så mycket!
      Klossträningen använder jag dels för att han ska bli medveten om att han har en bakdel, dels för att jag inte vill visa honom/”lura honom” med en godis och dels för att det sitter bättre när det väl sitter om han får komma på själv vad som lönar sig. Jag kunde även valt att frishejpa helt men det kräver mer av mig som tränare och där är jag inte än. Om jag skulle locka honom med godis så har jag godishanden som måste bort och i och med den träningen så har jag inte ”medvetenheten” gratis, alltså att han är medveten om vad han gör. Klossen kan jag ta bort när beteendet flyter bättre och han gör rörelsen ”av bara” farten till en början…jag hoppas det i alla fall 😉 . Gav det svaret på din fråga?

  2. Åå så duktig han är!! 😀 Och duktig du är som tränar honom så bra! Ska bli så himla roligt att få träffa den lille i verkligheten, längtar massor (efter dig och Mira och Malin och Sinus och Unik också såklart! 😉 ).

  3. Tack Emma och Malin! Jag växer någon cm varje gång jag lyckas, men jag har en riktig stjärna i Sting 🙂 .

    Det ska bli så kul att träffa er med nästa vecka!!! Jag ska se till att ha kollat upp var vi kan lägga spår, snön försvinner för fullt och förhoppningsvis går det tillräckligt fort så vi kan gå ut i skogen då ni kommer.

Kommentera

