Träning på flera plan

Igår fick Sting uppleva skott för första gången. Det har tydligen varit vintervila, det har varit så tyst men igår när vi var hemma hos vänner sköt det då vi gick ut ur bilen. Jag hade Sting i famnen bort till ”kissplatsen” och släppte där ner honom. Där strosade han runt och irriterade Mira precis som vanligt 🙂 . Även senare då det började smälla reagerade han inte mer än att titta upp, sen var det snörace för hela slanten 🙂 .

Idag har han varit så duktig, och jag med för den delen. Jag har så svårt att lämna honom ensam hemma, att lämna honom helt själv utan Mira har jag inte gjort i mer än någon minut, men att lämna honom med Mira har också varit svårt. Jag har sen Kiwi väldigt jobbigt med det, jag vill så att det ska bli rätt. Men så idag tänkte jag att nu är det dags. Johan kunde inte vara hemma på förmiddagen och jag ville inte för sent till jobbet. En timma, en timma ska han klara sig med Mira. Han har som mest varit ensam i kanske 15 minuter hemma men i bilen i en timma. Vi åkte ut till klubben på morgonen och där fick de springa och leka med varandra. Sen gick vi och tittade på hästarna igen. Denna gången var det fler framme så Sting morrade och ”uffade”/skällde lite med raggen rest. Men han vill fram…men vågar inte riktigt för de är ju så stora – biter på en buske i stället 😉 .
Väl hemma åt jag en andra frukost (ibland undrar jag om jag har mask 😉 ) och sen när jag såg att ögonen gick i kors på Sting så gick vi för att kissa och sen lämnade jag dem hemma. Jag satte inte Sting i buren utan lät honom vara ute med Mira. När Johan sen kom hem, en timma senare så låg båda där jag lämnat dem, vid dörren. Åh, så underbart!
Nu ska jag bara träna mer på att lämna honom dels själv i buren när jag går in i ett annat rum, det går ok idag men det ska gå bättre och det kommer det göra med träning och dels ska jag våga göra mer än att släppa in Sting först efter att jag torkat tassarna. Men jag känner mig ändå duktig, för det är så jobbigt för mig att göra det!

Han går förresten självmant in i buren för att lägga sig 🙂 .

Nu ikväll har träningen med klossen fortsatt. Han behöver mer balans på matskålen men han försöker verkligen 🙂 . Han har blivit mycket bättre med att ha båda tassarna i, vilket är kul. Han går också fler och fler steg, nu senast var vi uppe i fyra steg och han kom helt runt och nästan intill för perfekt ingång en gång 🙂 . Han gillar leken, men balansen måste bli bättre så han inte ramlar av så ofta.

Vi tränade även hoppstå. Jag vet inte hur jag ska få honom att bli stilla med tassarna, jag tycker att han har blivit bättre med baktassarna just i upphoppet men sen skuttar han runt, trots att klicket kommer precis då han träffar i med tassarna. Jag har frågat på klickerforum.se – hoppas på ett bra svar så jag kan komma vidare.

Imorgon kommer en kollega till mig tillsammans med fru och två barn och hälsar på. Barnen är hundvana så det blir bra träning för Sting.

8 thoughts on “Träning på flera plan

  1. För att få Qilas tassar stilla vid hopp-stå så tränade jag omvänt lockande med henne. När hon landat med framtassarna, så var jag genast där med godishanden (hon kunde omvänt lockande från förut) rörde hon på tassarna så stängdes handen, stod hon still så var handen öppen och hon fick smaka. Använde inte klicker i det här skedet. Med lite pill så fick vi till det 🙂

  2. Klart jan inte reagerar på skott – varför skulle han 😉 Ingen annan bryr sej väl?! Bara att träna på med mera skott, så han blir skottvan också.
    Kul att läsa om träningen 🙂

Kommentera

