Ljud i träningen

Sting skäller till ibland i träningen. Oftast när han inte får som han vill, om vi ska gå vidare i träningen och han fastnar i det förra steget. Första gången ignorerade jag det och fortsatte, men nu har jag avbrutit träningen och gått undan några sekunder till en minut (ungefär) innan vi sätter igång med lek och träning igen. Jag skulle här vilja ha ni klickertränares (och andra givetvis) åsikt om hur ni skulle ha gjort. Jag tar ett exempel:

hoppstå. Han hoppade mot mitt ben i första passen och jag klickade då han landade, jag drog även undan mitt ben någon gång (jag vet, men jag vill ju att det ska bli rätt 😉 ). Nu när vi har många hopp då han gör fina hoppstå så har jag inte klickat för de då han träffar mitt ben, det är då skallet kommer. Det är bara ett och det är då mina armar är bakom min rygg. Jag har alltså lärt honom att hoppa mot mina händer, inget annat 😉 . Så kan det gå. Så hur tycker ni som tränat detta att jag ska gå vidare? Uppenbarligen blir han förvirrad då mina händer är borta. Jag har kastat ut godisen så han kommer ifrån mig då han tar godisen. Ska jag kanske sitta ner? Jag har ju hela tiden stått upp, det kanske kan vara en del i lösningen. Det blir kanske lite lättare för honom?

Uppdaterad med film:

5 thoughts on “Ljud i träningen

  1. Jag har ju aldrig lärt någon hund just hopp-stå, så jag vet inte bästa sättet att göra det på. Angående skällandet så tror jag det är viktigt att han inte blir belönad på något sätt, så att han lär sig att så fort det blir lite svårt så börjar han skälla. Kanske är det lättast att ta en liten paus och fundera över varför han inte förstod vad han skulle göra? Äh, jag vet inte, nån annan har säkert ett bättre tips! 😉

  2. Duktiga Stingan! 😉 Du hörde ju mina tips på msn, haha! Men skällandet så håller jag med Emma, inte belöna på något vis, gå runt och ta en paus och pröva sen igen! Bryt i tid, Sinus är en ljudande hund och det är apsvårt att få bort men de går men de är svårt! 🙂

  3. jag har gjort så också, att jag gått iväg och brutit all kontakt när Rusa skällde.. för det gjorde hon mycket i början.. Hon hade uppfodrande skall och det kan bli jättejobbigt om man låter det gå för långt…. Men att bryta och sedan fortsätta en kort stund senare gav verkligen resultat! tror det är lite farligt att bara ignorera och fortsätta.. alltså, att de ändå får fortsätta ha kul och få det de vill ha… de måste lära sig att de förlorar nåt på att skälla.. och det är ju det roliga i att få träna och få belöning…. var snabb.. hoppas det blir bättre! hopp-stå har jag inte tränat, så jag ska nog inte tipsa där 😉

  4. Så duktig han är! Och så duktiv Mira är som håller sig så fint på avstånd. Det hade Loke aldrig klarat utan att få ”onda ögat” med jämna mellanrum.

    I morgon blir det film på Sarek! Vi försökte lite utomhus idag men det blåste alldeles för mycket. Så jag får städa och filma inne istället 🙂

    • Tack!

      Mira vill så gärna fram, men oftast håller hon sig tills jag är klar. Sting bryr sig inte om henne alls…än så länge 😉 .

      Spännande med film, får kika in och se om du lagt ut den 🙂 .

Kommentera

