Möte med hästar

Sting och jag har haft en lugn helg. För lite drygt en vecka sedan skadade han sig så han skrek i högan sky. Det enda vi vet är att han ramlade omkull och drog i nacke och ena frambenet. Sen dess har han då och då pipit/skrikit till i olika situationer. Det märks inget annat på honom, det är full fart framåt och han leker och busar som vanligt. Men eftersom vi ändå ska åka in för att vaccinera honom så kollar vi upp det med. Men på grund av detta så har jag inte varit jätteaktiv under helgen, vi har tränat lite hjärngympa och gått kortare promenader. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att träna på främmande just denna helg men efter vaccinering imorgon så kan vi ju åka ut till klubben så det blir fint det.

Angående hans lite tillbakadragna beteende så har jag märkt att han reagerar väldigt mycket och bra på det jag säger. Berömmer jag honom uppmuntrande när han vill till något så tycker han själv att han är asduktig och är inte alls blyg. Han hälsade på två främmande människor igår och den ena gick han till och med intill och pussade på när hon satt på huk 🙂 . Idag träffade vi en som mös med honom medan han satt i min ryggsäck. Sting passade på att stoppa in hennes tumme i hans mun och jaggla lite 🙂 .

Idag skulle han få träffa hästar. Han fick springa lite i skogen på väg dit och jag tycker han är så duktig. Han håller jättebra koll på mig och jag belönar spontana kontakter och när han stannar upp för att titta på något. Han kommer bra på sitt namn och stannar kvar hos mig till sitt ”hopp och lek” som säger att han får skutta iväg igen. Duktiga lilla bruning :)! Väl framme hos hästarna så tyckte han de var jäääääääättestora och lite farliga. Ujuj vad han morrade på dem, jättefarlig 😉 . Jag gick runt vid stängslet och stod stilla ibland och pratade med hästarna och struntade i Sting. När han vågade sig närmare uppmuntrade jag honom och en häst kom fram och ställde sig och kikade på oss. Han var väldigt intresserad av Sting och stod så lugnt och stilla trots hans morrande. Sen bytte vi plats och det kom fram fler hästar, de var inte lika lugna – den ena ville ha bort den andra. Så kom den stora fina hästen förbi och ställde sig emellan oss och de andra, motade bort dem och en annan som ville fram och ställde sig sedan på samma sätt igen – med mulen ner så Sting kunde nå honom samtidigt som han kunde nosa på Sting. Gulligt. Säkert är det så att han ville ha Sting för sig själv men samtidigt så var han så lugn i sina rörelser mot de andra och så försiktig när han sänkte huvudet så jag vet inte, kanske förstod han också att Sting var en liten en som behövde lugn. Sting tyckte i alla fall att det var helt ok att stå där efter en stund och hästen stod hela tiden lugnt och stilla tills vi gått 🙂 .

Sting ligger nu trött i sin bur, med magen i vädret sött sovandes.

Vi har tränat mer på klossen, jag har fått fram fler rörelser men lyckades också öka på att han stod i med bara ett ben. Så igår koncentrerade jag mig på ställandet på klossen igen och det klickade till efter ett ”misslyckande” då han snurrade med en tass i och inte fick belöning. Då gick han av, tänkte till och ställde sig upp med båda och tog ett steg 🙂 . Dutti Stingeling 🙂 .

Nu ska jag förbereda middagen. Hej hopp!

8 thoughts on “Möte med hästar

  1. Det är en häst i stallet som är helt kär i Pixie. Ska stå och lukta länge på henne o jagar bort alla som försöker komma nära henne. Hur gulligt som helst!

  2. Hästar är kloka djur, så roligt att se när de hälsar på valpar. Hoppas det går bra med ”skadan” och inte är något allvarligt.

  3. Tack för hälsningen både i blogg och gästbok!
    Ja weebly är helt gratis, men man kan uppdatera sig till pro om man vill ha mer funktioner!

    Fina hundar du har! 🙂

Kommentera

