Kelpie+kamplust=inte så säkert?

Jag har fått höra att kelpie inte alltid har så bra kamplust. Jag blir nu lite nyfiken på era erfarenheter av detta, jag vet att det är flera kelpieägare som numera är här inne och läser 😉  ,  så vad säger ni?

Min erfarenhet av de jag har träffat och de jag pratat med är helt tvärtom därför blev jag lite förvånad när jag hörde det. Så, är det så att min vän har träffat ”undantagen”, eller är det jag?

Man får ju inte kamplust gratis alltid, det vet jag och underhåller man inte bra kamplust så kan det minska och inte alls vara någon bra belöning. Jag är dock inte orolig över att Sarek eller Sting ska sakna kamplust utan detta är något jag är nyfiken på bara.

Jag vet att min vän läser min blogg så jag hoppas du inte tar illa upp över att jag tar upp detta. Jag kunde inte låta bli, nyfiken som jag är 🙂 .

16 thoughts on “Kelpie+kamplust=inte så säkert?

  1. Kelpien är överlag ingen ”kamp-hund”. De sliter och drar med sina syskon och med mej, men som du skriver så måste man underhålla det. Sen finns det ju individskillnader, förstås. Jag tycker att det är bra att ”tända på dom” så det bara smäller när man presenterar en grej 😉
    Det många missar är lek/samarbete/kamp-övningar med andra människor!!!! Det stärker självsäkerheten och faktiskt att INTE behöva springa fram till alla i tid och otid för att ”kolla av läget”. Hunden lär sej NÄR det är lek och inte med andra.

    • Ja själva tändningen är ju viktig.

      Men dålig kamplust för mig är sådana som inte tar leksaker alls eller bara nyper.

      Jag tar till mig det du skriver, jag får bjuda in till ”lekfest” med olika personer som kan leka.

  2. Jag tycker inte det 🙂 Alla mina hittills har haft en jävla kamp! Rebell hade en mer försiktig kamp, var mycket kampa med tennisbollar. Sinus ska vi inte ens nämna, skyddskelpie nästa? Ja! Uniken gillar att kampa och bjuder gärna till, inte försiktig alls 🙂

    Sen beror det ju på individen. Man kan ju alltid värdesätta kampen till något så fantastiskt kul för hunden så mycket och göra en lite sämre kamp till något bra! Leker man mycket med dom som valpar, låter dom ta i olika föremål och låter dom vinna så brukar dom tycka wöw! Låt andra leka mycket med valpen mycket i olika miljöer och situationer 🙂

    Man kan ju låta valpen bära leksaken till bilen etc och andra står brediv och klappar händer och säger att hunden är så bra, det stärker dom så enormt då springer dom runt och viftar fan vad bra jag är 😀

  3. Min Magi har en jävla kamp. Hon biter sig fast i det mesta som rör sig, handdukar byxben, koppel 🙂 Ju större ju bättre, stora kampstocken är det bästa hon vet, och hon har inga problem att kampa med andra människor heller.

  4. Hehe du har ju träffat Troja.. inte mycket till tag där även om hon har blivit bättre på att ta emot kamplek.. så jag måste nog säga att det är helt från individ till individ och att själva rasen i sig kanske inte är så kampig som en dobber men annars finns det väl inget som säger att just kelpie inte kan kampa..

  5. Tira hade inte så jättebra kamp när vi fick henne, men det tror jag mest berodde på osäkerhet och ovana. Nu kampar hon på som tusan och tycker det är jättekul. Det går att tända till henne ordentligt så hon blir riktigt galen. Men oftast är det mycket omtag, det är ingen malle som sitter där han sitter om man säger så 😉

  6. Lite sent kanske, men såg inlägget först nu.
    Qila hade inte så mycket kamplust när jag fick henne, utan det har jag fått jobba mycket med. Idag vid 2-års ålder kampar hon mycket och gärna, men är lite lätt i munnen och tar gärna om. Hon har också mycket leklust = tycker om att pyssla på och leka på allehanda sätt, inte bara själva kampandet i sig. Så personligen så tycker jag att inte själva kampandet är så fruktansvärt viktigt, utan det är leklusten och föremålsintresset i sig som är viktigt. men allt går väl mer eller mindre hand i hand.

  7. Casey, min egna kelpie har en hel del (läs väldigt mkt) kamp och föremålsintresse och det har han alltid haft. Sedan så tar han omtag och kan vara liite mesig i kampen beroende på vem han kampar med. Men sålänge han har ett stort föremålsintresse och lek i sig så gör det inte så mycket att han tar lite omtag. Det ska också nämnas att hans kamp och intresse har blivit mer med åren. Vad de beror på vet jag inte riktigt, men kanske för att jag har underhållt det?! 🙂

    Min andra kelpie jag hade, var lite klen i kampen till en början och den fick jag jobba upp otroligt mycket. Den kom, och vad jag vet så har han bra kamplust nu hos sin nya familj.

    Jag har träffat många kelpies och jag tycker överlag att många har intresset för att kampa, men den kanske inte är så som mallars, och det ska den ju itne vara (ändå om jag gillar det 🙂 )

    • Tack för svar! Jag håller med dig om att det inte gör så mycket med omtag om intresset finns där. Omtag är lättare att träna bort än att träna upp ett svagt intresse.

  8. Hej, kamplusten har kelpiesar, men många måste man träna upp kampen med och även träna för att behålla den. Sen är det oftast så att kelpiesarna har kamp, men inte bettet. De kan hålla fast och slita, men inte med hela munnen. Nu är det ju inte alla, men iaf de jag träffat. De kan släppa och ta om osv. Bara för att hunden biter och är vild i leken så betyder det inte att de har bra kamp – de kan ha bra jakt och föremålsintresse och därför tycka om att ”jaga” leksaken som oftast matte/husse viftar runt med. Men de har sällan ett fullt och fast bett och många håller inte kvar när man drar emot. Men som sagt man kan lära en hund allt och tränar man mycket lek så blir det nog hur bra som helst. Sen är det ju ingen skyddshund så man behöver ju egentligen inte bry sig om bettet.

Kommentera

