Försök till uppletande

Dagens planerade uppletande i snö gick inte så bra. Jag skulle valt ett planare underlag, men man lär sig väl. Mira hade alltså problem med underlaget, men vi löste det till slut och hon fick hitta sina älskade IKEA-nallar och Qesos avlagda leksaksmus. Jag ”råkade” tappa den några gånger på promenaden också, till Miras stora glädje 😉 .En timmas promenad och aktivering innan jobbet, det är gott för själen det 🙂 . Jag har även tagit tag i leken jag hade med hundarna (lilla Kiwan <3) förra vintern. Jag lät dem tävla i vem som hann göra det jag sa (sitt, ligg eller stanna) snabbast (och rätt 😉 ) då vi gick. Äskade Kiwan vann oftast men det märktes att de gillade att tävla om godisen 🙂 . En kul lek.

Jag kom även på något annat som jag kan aktivera Mira med under vintern. Jag ska börja ta med mig gott godis och en mindre påse och så ska hon och jag plocka skräp. Det behövs tyvärr ibland och Mira älskar att hämta saker så det blir perfekt!

Jag har, som ni kanske förstår ordet valp inristat i min hjärna just nu. Jag borde inte börja planera och tänka framåt men samtidigt så kan jag inte låta bli. Det är så spännande och det ska bli så kul! Blir det inte två hanar så kommer jag deppa ihop, vad ska jag göra då? Nej inte tänka så, det kommer bli två hanar!

Angående valpen då så tänker jag ofta på en instruktör jag hade på en sökkurs jag gick med Nikita. Hon berättade om sig och sin hund, en flat. När hon skaffade honom siktade hon högt, hon skulle till SM. Jag har idag samma mål med min nästa hund. Siktar man till stjärnorna så kommer jag kanske till grantoppen, eller så kommer jag ända fram. Hon kom dit, så då jag hoppas att det kommer ske för mig med.

Det känns för övrigt helt rätt med en hane. Jag var ju tveksam i början, trots att jag gärna slipper löp, skendräktighet och upp och ner med humöret så fanns tanken ändå…jag är ju tikägare. Tikar är ju så mycket sötare 😉 . Det tror jag många känner igen sig i, man är antingen tik- eller hanägare. Men ju mer jag tänkt på det så känns det bra. Största anledningen till att det känns så bra är för Miras skull, hon kommer fungera mycket bättre med en hane än med en tik nu när hon håller på att bli gammal. Men kanske är det så att jag bara haft ”bitchiga” tikar som jag tänker så, jag vet inte. Sen underlättar det ju att hunden inte kommer att löpa, helt klart. Men det blir en utmaning att ha en hane, jag måste lära mig att torka försiktigt under magen till exempel 😉 .

Nej, om man skulle ta och hoppa i säng så man är pigg och glad inför morgondagens arbete?

7 thoughts on “Försök till uppletande

  1. Hanhundar är helt underbara!!!Min Emil är mkt trevligare än Alice i möte med andra hundar dessutom är han en gospropp.
    Att torka försiktigt under magen har jag aldrig ens tänkt på att jag borde,men det kanske jag bör……
    Min nästa Corgi blir en Alfons och så en liten Siri. Kanske blir det en vit herdehund emellan också.

  2. Det låter ju som om Mira inte direkt kommer bli utan aktivering i vinter! 😉 Du är allt bra påhittig du!

    Jag är ju helt klart hanhundsmänniska, men jag tror nog egentligen inte att man kan vara garanterad det ena eller det andra bara för att man köper hane eller tik… Eller ja, löpet slipper man ju med en hane då men man kan ju få en hund som blir tokig i löptikar (som Pulver). Fast jag har nog ändå börjat fundera om jag inte ska ha en tik nästa gång ändå, bara för att prova liksom.

    • Haha, nej jag försöker se till att hon har att göra. Mest för att det är så kul 😀 . Kanske försöker jag kompensera för de enligt hennne tråkiga promenaderna i bostadsområden 😀 .

      Man måste prova byta kön ibland 😉 .

  3. jag tror nog det kan bli riktigt bra med en hane, hade själv gärna haft en hane men för tillfället med tre tikar hemma så känns det inte så aktuellt.
    Men en dag ska jag ha en hane med =) =) DOm är ju allt speciella hanar ❤
    Så skoj att du ska skaffa dig en liten vappis.
    Ska bli roligt att följa den lille här inne 😉

  4. Så spennende med valp! Jeg tror du kommer til å bli fornøyd med en hannhund. De byr på andre utfordringer enn tisper, men likevel er min erfaring at de treningsmessig har noe ekstra. Vet ikke om det skyldes testosteronet eller hva, men det er noe. Det er kelpie du skal ha, ikke sant? Jeg kjenner ei som planlegger kull nå og hannhunden hun skal bruke ser helt fantastisk flott ut. Se her: http://www.redqliff.com/Readysteh1.JPG
    Lykke til med kommende valp! Jeg skal krysse fingrene for at det blir minst to hannhunder 🙂

    • Haha, va roligt att du visade just den vackra hanen. Det är nämligen precis just den kullen jag är intresserad av. Han är grymt fin!

Kommentera

