God relation med sin hund

Jag får då och då höra att jag verkar ha en så god relation till de hundar jag har haft. De undrar alla vad hemligheten är. Jag tycker det är viktigt att försöka få en så god relation som möjligt, det hjälper mig både i träning och vardagen och så mycket trevligare mitt hundägande blir. Nikita kom jag längst med, men så var vi också vänner i många år. Det var nästan som om hon visste vad jag tänkte. Kiwi kom jag också väldigt långt med, även om vi inte hann lära känna varandra helt och Mira känner jag att jag är på mycket god väg att få en bra relation med. Men hur har jag då gjort?

Jag har alltid pratat mycket med mina hundar, nu menar jag inte kommandon och ”tjat” utan samtal. Det har jag upplevt att alla mina hundar har reagerat väldigt positivt på, de ”lyssnar” på vad jag har att säga även om det mest är viskande och myssamtal. Jag lägger mycket tid till att de ska tycka det är mysigt att vara med mig. En annan stor del i en bra relation är aktiveringen och leken. Vi hittar på roliga saker ihop och det lönar sig att vara med mig. Efter träningen binder jag inte upp hunden eller lägger den i bilen varje gång, den ska också få vara med på fikat. Dels är det bra träning men också en viktig del i relationen.

En annan sak som jag tycker är trevligt är nyfikenhet, det tar jag till vara på. Jag tycker inte att de är i vägen om de vill vara med mig och undersöka och till exempel se vad som finns i lådor eller liknande. Kiwi var väldigt nyfiken på sånt och fick ibland saker från lådan som hon fick leka med lite, eller bära dem till Johan. Jag har också lärt mig att inte hetsa upp mig över småsaker, nu korrigerar jag inte men jag har ju inte alltid tränat så. Jag tänker helt enkelt, är detta så illa så jag måste reagera på det? Skulle det någon gång hända något som kräver att jag ryter till, som när det skulle vara farligt för henne att göra just den saken ja då reagerar hon direkt för så låter jag inte i vanliga fall. Skulle jag däremot surna till och ryta till (eller det där eviga tjatandet ”nej, nej, nej, nej”) i alla situationer då hon gör något som jag tycker är fel så kommer hon inte att reagera då det verkligen behövs. Något jag också tror skapar en bra relation är att inte tvinga, utan träna förebyggande så jag inte behöver det. Vill hon inte ge mig närhet, tränar jag närhet på ett bra sätt så jag får det jag vill ha utan att hon tycker att det är jobbigt.

Idag har jag och Mira grillat och tränat uppletande tillsammans 🙂 . Mysigt värre.

14 thoughts on “God relation med sin hund

  1. Det här är blogginlägget jag haft i mitt huvud länge men ännu inte fått på pränt, kunde inte hålla med dig mer!!

    Just fokus på att prata med hunden, vara nära och leka (jag lägger in mkt träning i leken för det är så jag gillar att träna) är det jag gör eftersom jag inte gillar att stå och traggla på en appellplan tex. Jag har gjort så TOTALT annorlunda nu med min andra hund än med min första och skillnaden är enorm trots att jag på pappret egentligen gått från en mer ”följsam” ras (korthårig collie) till en mer ”svårtränad” ras (Staffordshire Bullterrier), men jag frågar mig om det inte är mitt förhållande till min nuvarande hund som gjort att hon är SÅ mkt mer följsam än vad min förra hund var i samma ålder (10 månader nu, och hon har alltid varit mer följsam).
    Min förra hund blev 15 år (dog 2005) och när jag skaffade henne var det ”den hårda skolan” som gällde på min SBK-klubb, det enda goda det har fört med sig är att jag idag vet vad jag INTE vill göra och utsätta min hund för:(
    Nu var det här med bruks och lydnad inget för mig (vilket jag hade trott när jag skaffa henne) så tack o lov så behandla jag inte henne efter dåtidens brukshundsklubbsmetoder alltför länge, men det som var va illa nog. Som tur är har ju tiderna förändrats inom hundträningsområdet på de allra flesta ställen iaf.

    Nä att bygga upp en relation, ge närhet och trygghet, leka och ha kul och trivas med sin hund, DET tror jag på i alla lägen, då kommer det andra oxå 😀

    MVH
    /Gullan 😀

    • Ja, har man haft hund ett tag och varit med i brukshundklubben så har man nog inte kunnat undvika de metoderna, då var det ju det enda riktiga. Tur att man vet bättre idag!

  2. Ja verkligen!! Tyvärr finns det väl en å annan ”räv” kvar av den gamla skolan, men dom är ju knappast tongivande idag och förhoppningsvis lär deras metoder dö ut tillsammans med dom själva!

  3. tack för kommentaren (hinner inte läsa ditt inlägg just nu).. ja, det är nog så, att man har höga mål och ambitioner, så då analyserar man för mycket…
    när det gäller passivitet så tror jag inte på att träna passivitet med förväntan på något… för mig ska det betyda att nu händer det inget, så det är ingen idé att förvänta dig något… det går väldigt bra, och har varit super för Vazy och även Aila… Men då handlar det snarare om envishet, att visa att det inte är någon idé liksom…
    men som sagt, man kan få 1000 olika råd, och man ska alltid följa dom som passar en själv bäst…
    jag är ju inte 100% klickermänniska även om jag jobbar mycket med det..

    • Jepp, jag räknar med en något mer aktiv hund med en kelpie 🙂 . Men som tur är gav mig Kiwi några gråa hår så jag har vant mig lite…lite, med tempot och nyfikenheten.

  4. hehe.. hann läsa ditt inlägg nu… intressant och jag håller med… men vissa saker är lite svåra att träna bort bara positivt.. vad gör man tex om hunden äter upp soffor, plantor, bordsben? dom är mycket roligare än leksakerna tydligen….

    • Du ser till så det inte händer och händer det så bannar du dig själv för att du inte hade bättre koll 😉 . Det låter enkelt och det vet jag att det inte är, men skam den som ger sig. Andra har lyckats och då ska jag med.

      • hihi, det går säkert bra. Som sagt, man hittar den väg som passar en och hunden bäst! jag har ju dock valpsäkrat allt, trodde jag… det var visst inte möjligt.. inte heller möjligt att vara steget före hela tiden, då skulle jag nog inte hinna göra annat än titta på henne.. Snabb!! hahaha… jag har märkt att morra och ”göra sig stor kroppspråk” funkat bäst hittills… vi får se hur det går sen…

  5. Åsah: Ett tips är råa märgben och/eller knotor som valpen kan sysselsätta sig med, jag LOVAR det är ett toppentips för att få dom små liven att låta bli att bita på andra grejjor 🙂
    Min staff har inte bitit sönder EN enda sak, inte ens sina leksaker (något som annars är vanligt bland många bull&terrierraser).

    Tar hon nåt hon inte får så byt ut det mot en leksak. Uppmuntra oxå när hon kommer med sina leksaker och reagera inte bara när hon tar/biter på nåt hon inte får.
    Sen finns det ju individer där detta inte hjälper och då får man väl bara ha is i magen och hoppas på att beteendet växer bort (ja, i kombination att man ändå gör det andra oxå för att uppmuntra rätt beteende).

  6. Gullan- japp. allt det där gör jag redan.. men grejen är ju att man inte kan ha 100% fokus på valpen hela tiden om man ska jobba och sånt (pluggar på distans).. problemet är ju att hon ofta tycker att sno saker är mycket roligare än att leka med sina egna saker.. jag har aldrig haft det här problemet med mina andra hundar (även om det varit samma ras också).. Min äldre aussie var lätt att får att byta ut och hon snodde ingenting.. jaja. har en plan som jag får bli bättre på att följa… aktivering -> passivitet i buren i intervaller.. det funkar bäst och kul att höra att folk är imponerade hur lugn hon är i buren… (det var hon iofs inte igår, så vi får väl se hur det utvecklas..haha).. märgben finns på plats, men inte heller dom är kul hela tiden 😉

  7. på tal om det så hade hon märben nu, ändå fann jag henne efter att ha skrivit detta med Mathieus headphones…. tur att hon inte har några bra tänder än, annars hade det inte varit kul…..

Kommentera

