Spårträning

Igår var det fjärde gången på min och Miras provapåkurs. Vi har provat rapport, sök och igår spår (alla saker som vi redan provat men asch då 😉 ). Igår var det i alla fall dags för spår. Det passade oss perfekt eftersom Mira inte får gå så långt, till hennes förtret 😉 .

De andra två på kursen fick två nybörjarspår och jag började med att lägga ett kortare apellspår till Mira. Lätt som en pannkaka tyckte hon och med svansen i topp, lite viftande så hittade hon första trasan, genade lite i en vinkel (det går ju till vänster, det känner ju jag :D), markerade men studsade undan vid andra trasan…jag min tok hade lagt trasan mindre än 10 cm från en stor skit (*sucka). Så jag tog trasan och sen lekte vi med den ändå, hon hade ju trots allt visat att den låg där 🙂 . Lite längre fram på samma sträcka låg en plånbok och skräpade, just då hade spåret flyttat lite på sig och hon gick förbi en meter ungefär och sen kände hon den. Sista grejen var en nalle från IKEA, en elefant med plastöron. Woho va kul!

Andra spåret, som fick ligga i dryga timmen hade en av instruktörerna gått. Jag ville ha en liten utmaning så hon gick en lite annorlunda väg, snurrade runt ett träd, gick flera vinklar i rad (som jag senare såg på mira kunde likna koner 🙂 ) och en knasvinkel i slutet. Mira tog upp spåret och gick i början några meter åt höger om spåret. Gick förbi (i spåret) trädet instruktören hade snurrat runt (det fortsatte ju rakt ju, onödigt att ta extravägar 😉 ) och tog en liten träapport på tre cm och fortsatte sedan och tog alla vinklarna precis som hon gått, hittade en plastklämma (ni vet den man kan stänga påsar med 🙂 ) och tog även knasvinkeln i slutet bra och hittade sista trasan perfekt. Där fick hon sin kvällsmat med tillhörande medicin.

Det var vansinningt roligt och hon gick så bra. Att hon dessutom tyckte det var jättekul att komma ut och inte bara gå ett utan två spår på mindre än två timmar passade henne perfekt. Hon går lite för fort, men svansen är på topp och till skillnad från de senaste två gångerna då jag har gått så slarvade hon inte och vilken lycka att hitta saker i spåret och få busa med matte 😀 .

Bra kväll 🙂 .

6 thoughts on “Spårträning

  1. härligt! Bra jobbat! Lapska är verkligen suveräna på spår och jag tror lätt de blir uttråkade och slarvar.. så känns det iallafall.. kul med lite svårare!

    Nu har jag ändrat i länken 😉

  2. Roligt med sånna kurser när man faktiskt får prova på lite olika saker. Alltid nyttigt och man finner vad man trivs bäst med 🙂
    Roligt med att spåret gick så bra. Så himla kul ju 🙂

Kommentera

