Komihåg-lista

Nästa gång det är sökträning ska jag inte glömma myggmedel, keps och vatten till Mira. Nu har myggen kommit och att ligga figge i skogen igår var inte det roligaste jag gjort. Men jag lär mig förhoppningsvis av misstaget och tar med mig myggmedel nästa gång 🙂 .

Söket igår gick så bra! Jag provade att ta med rullar den här gången för att se om jag kunde få till lösrullemarkeringar. Om jag inte minns fel så har Pia tränat detta så jag ville testa helt enkelt. Så bra det gick. Första figgen var halvdold, Mira sprang ut fattade tag om rullen och kom tillbaka till mig (jag jublade givetvis 🙂 ). Hon fick därefter visa mig figgen och fick massor av godis. Sen rullade det på med en figurant till och hon kom direkt till mig med rullen. Även tredje figgen gick bra och det var tänkt att nummer fyra skulle vara en hittaövning, men jag lämnade rullen till henne så det fick bli en till rullemarkering innan hittaövningen. Vid figge nummer fyra försvann hon, helt spårlöst borta i säkert över en minut (det kändes som längre). Mira sticker inte efter djur och hon kommer alltid när jag ropar så jag kunde inte förstå varför hon inte kom. Det sprang orienterare i rutan 😉 . Troligen fick hon upp deras doft och stack efter, stackars människor hahaha. Jag vet inte om hon kom i närkontakt med dem men hon tog troligen upp deras doft och stack efter det. Hon kom i alla fall tillbaka och jag skickade direkt ut henne igen och då hittade hon figge nummer fyra 🙂 . Hon har kondition damen märkte jag för det var bra fart trots sin tur ut i skogen och det var inte speciellt lättgått, mossa och lågor överallt. Sista figgen blev då en hittaövning och med god fart hittade hon figuranten och så var det slut. Hela tiden hade miras svans viftat och när vi skulle in till rutan drog hon som en galning 🙂 . Man kan inte klaga på hennes motivation i alla fall.

De som var före oss i rutan hade tappat en rulle, eller hunden hade släppt den på väg in. De visste ungefär vart den var men kunde inte hitta den. Jag gjorde ett ”testupplet” för att ställa om henne till uppletande och skickade sedan, efter två utskick så hittade hon rullen 🙂 . Jag var så stolt, vilken näsa 🙂 . Ännu mer stolt är jag över att hon kunde ställa om, det är ju lagom förvirrande redan från början att köra sök först och sen i sekunden efter köra uppletande och jag hade inte gjort det med en ung hund. Men med Mira kände jag att vi i alla fall kunde prova. Behöver jag säga att vi som var med på söket alla gav henne godis efter det 🙂 . Mira var i sjunde himlen haha.

2 thoughts on “Komihåg-lista

Kommentera

