apporteringsträning

Värst var jag klumpar ihop mina inlägg, det är ofta jag skriver flera på en dag nu.

Jag har tränat apportering idag. Efter att vi var på klubben och tränade tidigare i veckan och Mira tyckte det var kul så blev jag lite sugen på lydnadsmomenten igen. Våren är ju i antågande och i takt med att snöhögarna minskar under min längd så kommer visst träningssuget. Jag har länge sporadiskt försökt få Mira att förstå att hon ska hålla i apporten och inte lämna av den direkt. Hon apporterar annars jättebra, galopp ut och galopp in men hon kan inte hålla i den om jag tar fram händerna. Så det ska vi träna på.

Vi började med att ha lite dragkamp. Mira är snabb på att anta leken om man slår lite på henne 😉 . Hon taggas om man buttar och knuffar på henne kanske jag ska skriva i stället. Vi fick till en bra lek och jag tackade och erbjöd apporten vilken hon tog. Knappt hade hon gjort det så försökte hon ge den till mig så jag tog bort händerna och sekunden efter sa jag tack och tog fram händerna snabbt. Hon fattade riktigt fort och efter några gånger kunde jag hålla framme händerna bara jag inte rörde mig emot henne. Vi hade även lite dragkamp med apporten innan vi avslutade efter några mycket bra ”hålla fast” där jag kunde ha händerna vid apporten i några sekunder. Lek igen och sen lite godis för att avsluta träningen.

Kiwi fick börja på samma sätt, jag har fått för mig att gripandet kommer lättar efter lite kamp. Hon grep direkt (!), det händer inte ofta hon brukar klaga och dutta på den och hoppas att det räcker. Jag slutade efter några riktigt bra gripanden och var jättenöjd.

Efter lite springande till och från tvättstugan och dammsugning så kom jag på att vi har en inglasad balkong med fuskgräs 🙂 . Superbra fäste! Mira fick starta först. Vi busade lite som förut och sen kom apporten fram och hon var så duktig. Hon tog den och höll den jätte bra. Några gånger blev det ett ”ojoj” från mig men efter att jag satt henne ner och visat henne den igen tog hon den fint och höll. Hon höll emot direkt och jag kunde hålla mina händer intill apporten utan att hon släppte (förutom en gång). Några gånger reagerade hon inte på mitt ”tack” utan fortsatte hålla 🙂 . Helt ok för tillfället tycker jag.

Kiwi skallade en gång och då sa jag faktiskt tyst till henne, gav henne några sekunder att begrunda 😉  och sen grep hon. Några gånger lallade hon och duttade och ”tungade” på den men då ojjade jag mig och kastade med den en gång och efter det grep hon igen. Jag håller tummarna för att hon någon gång ska tycka det är kul att hålla apporten. Som det är idag apporterar hon men håller den inte då hon är stilla, den är äcklig 😉 .

Nu väntar jag på att klockan ska bli 21.50. Då kommer Johan med bussen 🙂 .

One thought on “apporteringsträning

  1. man blir så träningsugen när våren kommer 🙂 Det är så kul.
    Vi är i full gång med vår lydnadsträning och dte går framåt hela tiden.
    Skoj att läsa hur det går för er 🙂
    Kram

Kommentera

