Riktiga hundar utför riktiga jobb

Detta måste jag bara göra med nästa lapska! Jag tycker det verkar så häftigt att få prova hundarna på det de ursprungligen är avlade för och se att många fortfarande har det i sig trots att de numera ofta avlas för annat. Tyvärr tycker jag att många lapska avlas till utställningsshundar. Dock hoppas jag nu att trenden vänder. Det är flera kullar som väntas och som är födda och minst en av föräldrarna visar prov på att kunna jobba. Jag har inte ingående granskat kullarna utan bara tittat lite på vad som står. Men detta känns mycket roligt och hoppfullt. Det är agility, tjänstehund, räddningshund, bruks och lydnad.

Att gå ett spår i halvåret, leta godis i trädgården och gå långa promenader är inte arbeta för mig (hypotetiskt exempel). Aktivering är inte en långpromenad om dagen. De flesta lapska har bara utställningsresultat att visa upp och det är trist! Jag önskar att fler kunde visa upp på tävlingar att lapska kan jobba och att de har en enorm näsa (inte bokstavligt talat nu då 😉 ), jag önskar att jag kunde göra det! Det är en underbar ras, men tyvärr är den känd för att skälla alldeles för mycket och det är tyvärr det intrycket jag har också. De ska inte vara skälliga, dock ha lätt till skall. Det är skillnad i det även om den för vår ras är hårfin.

Det var ett långt utlägg om artikeln, men jag blir så glad över min ras och dess kapacitet och så blir jag samtidigt så ledsen på att inte fler uppfödare/ägare ser vad de har! Dock ser jag en positiv trend, eller så är det så att fler lapska syns på nätet men fler och fler ägare jobbar med sina lapska – tummen upp åt er 🙂 !

Det roliga är att nu under vintern känner jag mig precis som en sån ägare som jag skriver om ovan. Jag har skitdåligt samvete över hur lite jag kan jobba med tjejjerna nu och ser så fram emot våren då vi kan spåra och träna uppletande igen. Då kommer ju även söket igång på riktigt. Tills dess får jag aktivera dem ( 😉 ) genom långpromenader och numera lydnadsträning på klubben 🙂 .

Jag har beställt ett nytt täcke till Kiwi trots det ersättningstäcke för det trasiga täcket som kom igår. Men storlekarna hade ju ändrats och det var alldeles för stort för Kiwi såg jag idag. Hon trasslar in sig i snörena som går mellan bakbenen. Det fungerar inte och jag känner att jag behöver ha täcke på henne till och från i en månad till så det blir ett nytt till henne nu i stället för hösten då jag egentligen skulle köpa det. Mira får ta över det, för henne passar det ju.

Imorgon ska jag ner till Birsta och handla lite kläder. Först ska jag försöka ta mig upp och gå en ny tur med hundarna, jag trodde den var runt 8 km men jag mätte på en karta på www.lst.se och det visade sig att slingan som går längs en väg är 1,2 mil. Jaja, då kan jag ha gott samvete när jag åker att de har fått röra på de små benen i alla fall. Jag behöver helt klart gå då jag bakade en kladdkaka ikväll och har ätit upp en fjärdedel 🙂 . Gott var det!

Må gott!

7 thoughts on “Riktiga hundar utför riktiga jobb

  1. Jag håller helt med dig, det är skillnad på aktivering och arbete. Pulver får nog mest bara aktivering, men han är ju inte så förtjust i att jobba heller för den delen. 😛

    Kul i alla fall att det dyker upp fler och fler lapska som faktiskt arbetar i alla fall. 🙂

  2. hade med såå gärna velat testa renvallning med mina ! Har faktisk funderat o diskuterat med en annan om vi skulle ta oss upp där o göra det men vi får se, det är ju sååå långt men säkert värt det!

    Dom lapska är allt underbara hundar som passar till så mycket 🙂
    Många arbetar med sina men kanske inte tävlar och då ser man inte det någonstans.

    Jag tycker själv inte att man håller på att avla fram en utställningshund.
    Man tittar på helheten – utseende, temperament, hälsostatusen, stam och massa mer. Det är mycket som ska passa.
    Jag tycker att dom flesta uppgödare har som mål att föda upp friska, rastypiska hundar och med rastypiska så är det inte bara utseende utan deeras bettende, jobbkapacitet med mera.

    Oj det blev långt *he he*
    :))
    Kramar

    • Jag hoppas att du har rätt, att det inte håller på att bli en utställningshund. Men, många uppfödare har bara de meriterna och säljer hundar till människor som bara sysslar med utställning och det är tråkigt! Ja, det finns många som arbetar med sina hundar och som inte tävlar men det syns ju inte om man inte skriver om det då man föder upp, där står bara utställningsresultaten och då är det det som man går efter. Jag hoppas att de går på helheten, tyvärr har jag sett flera (inte många, flera) rädda hundar i utställningsringen. Du har helt rätt att det är mycket som ska passa. En lapsk ska se ut så den får en etta eller tvåa i utställningsringen för annars kan den inte jobba ordentligt (se bara på Kiwi) .

  3. sv: man får skriva långa kommentarer 😉

    Jag tror inte heller att det är bra att byta foder fram och tillbaka, och jag vet att det finns många hundar som mår bra och funkar på lite billigare foder. Om ett foder funkar så ska man fortsätta.

    Men jag tycker att det är bra att man uppmärksammar foderindustrin och vad saker och ting är. För vissa delar av animaliska biprodukter känns inte rätt. Och det känns som om en hel del människor inte alls bryr sig om vad man stoppar i djuren.
    Hoppas ni har en trevlig helg 🙂

  4. Hej!
    Kul artikel!! =)
    Jag håller helt med dej!
    Jag VILL se mer meriter än utställning. Utställning för mej är bara att man har en snygghund som man är duktig att visa upp. Ja vill se mer action! 😉

    Lapska är extremt duktiga spårhundar! De är lättlärda NÄR du finner den rätta belöningen!
    Om man studerar sin hund är de duktiga på visa hur de vill ha och då kommer man långt.

    Hade jag möjligheten att valla skulle ja testa detta, är det något som hon klarar skulle ja jobba vidare med detta.

    Skallet kommer nog mycke när hunden blir frustrerad, uttråkad eller rent bara otroligt glad!
    Sen finns det de som är skälliga!
    Oliven är tackå lov inte detta. Hon skäller av glädje OM ja eggar henne! Å då får ja egga! *hahahaha*

Kommentera

