Skidåkning

Idag har det varit en underbar dag!

Det började med sovmorgon till klockan 8. Eller ja, jag var uppe klockan 5 för att ge Kiwi lite mat så hon inte skulle spy…hon fick maten lite tidigt igår kväll, någon gång ska jag väl lära mig tror jag. Men sen fick jag sova till klockan 8.

Väl uppe åt vi en härlig ”söndagsfrukost” vilket innebär att vi ställer fram allt på köksbordet som vi ska ha och gör i ordning maten där. ingen tv utan bara mys, med tända ljus. Efter frukosten gjorde vi iordning oss för att ge oss iväg ut på skidorna, solen skrek åt oss att ge oss ut. Härliga sol, äntligen ser vi lite av dig. Det var varmt ute också, bara några minusgrader!

Vi hämtade upp Jörgen, pappan till den underbara tösen som jag visade för några blogginlägg sedan. Jag fick även låna ett par skidor av dem eftersom jag misstänkte att mina var för stela för mig och jag alltså var för lätt (det var den första 😀 ) för dem och inte orkade trycka ner dem så jag fick fäste. När vi hämtat Jörgen och skidorna åkte vi vidare till brukshundklubben där ett hundskidspår utgår. Vi hade bestämt oss för att åka 8 km och iväg bar det. Det var en härlig tur, inte flack och tråkigt utan lite uppför och lite nerför. När vi kom upp på toppen hade vi en underbar utsikt. När vi åkte nerför fick jag känna på att det är mycket snö ute nu. Man landar mjukt. Mira tyckte det var jättekul att jag provade på hur snön såg ut på nära håll, hon gjorde invit till lek och sprätte snö på mig medan hon låg på sidan och snodde runt i snön. Jag skrattade så jag grät medan Kiwi skällde ut mig över mitt löjliga påhitt. Men vi kom till slut vidare efter jag konstaterat att snön var tillräckligt djup för att falla mjukt.

Nu på eftermiddagen har jag även hunnit med att bada ett varmt bad, diskat (tömt och fyllt diskmaskinen OCH diskat lite vinglas för hand!) och tittat på några avsnitt av Gilmore Girls. Under den tiden har Johan och en vän åkt 5 km till med Mira. Hon tyckte inte att de km var nödvändiga efter att hon upplevt den varma bilen 🙂 . Han upplevde förresten något onödigt på klubben. De skulle ha en tävlingsträning skidåkning efter hund då de kom tillbaka och bara på några minuter hade de sett en hund få ett slag med en stav och en annan bli lyft upp och utskälld och slängd i backen igen. Jäkla tråkigt…jag ska på årsmöte nästa vecka och ska då ta upp det, håll den behandlingen i skogen då ingen annan ser om det absolut måste förekomma, inte på tävlingsträningar bara för att hunden är lite upphetsad och skäller och vill iväg. Det är ju för fan deras träning som gjort den så.

Till något annat, varför är det så bråttom att föda upp en kull för? En tik som inte genomgått MH för hon började löpa tidigare än beräknat ska paras. Varför så bråttom? Troligen är det ju en ung hund. Visst man ska inte gå helt på MH men det visar ändå en del och det är enligt mig inte skottet som är det viktigaste (eller jo, men ni fattar) utan det är även allt det andra. Kan hunden avreagera sig, kan hunden leka, vill den ta kontakt med främmande människor, visar den aggression i pressade situationer?

Är jag onödigt noggrann?

Jag menar, när jag kollar runt så kollar jag mest på hur de lyckats i tävlingar, vilket MH de gjort och om de har titlar av ”värde”. Har hundarna bara utställningstitlar så kollar jag inte mycket mer, har de en etta men visar bra tränings- och tävlingskapacitet så är det mycket mer intressant. Enligt mig är det ofta psykiskt bra hundar också…jag sa oftast 😉 .

Nej, nu ska jag slappa lite mer.

8 thoughts on “Skidåkning

  1. Vi betalade 230 för båda för själva båtresan(hytt). Men det var superdyrt att äta på båten, 300kr + på alla resturanger för en middag.. Frukost 110:- Så där gick de flesta pengarna åt. annars så kan man käka innan man går på båten och sen på Riga, så blir det inte så hutlöst ^^
    Men en billig weekend tycker jag endå, så skönt att komma i från lite =)

  2. Ja visst var det på tiden att solen dök upp!! Låter som en riktigt härlig skidtur.

    Det är väl bara bra att vara noggrann när det gäller hundavel tycker jag. Sen kan jag väl inte uttala mig om det specifika fallet, man får väl bara hoppas att de har tänkt till och att det inte är så att de har för bråttom.

  3. Det låter verkligen som ni haft en kanondag i skidspåret!! Även jag här nere i Sthlm fick se solen i söndags, helt sjukt va lycklig man kan bli av lite sol :).
    Jag tycker inte du är onödigt nogrann 😉

    Kram kram

  4. Är man inte alltid i hundletarplaner 😉 ? Skämt åsido, nej det är jag inte men jag håller lite koll på vad som händer för att jag är intresserad.

  5. hej!jag har inte läst hundsport än, då den kom till min adress i boden… jag bor ju i umeå nu. Du får gärna skriva lite om vad de skrev om rasen så kan jag kommentera det om du vill.

Kommentera

