Skidtur

Idag kom skidorna på för första gången den här vintern. Vi åkte längs en väg där det var en skoterled för hundarnas skull, det är så mycket snö så att spåra själva om de skulle med var inte att tänka på. Naturupplevelsen var alltså inte den ultimata men hundarna älskade det så jag var lika nöjd för det 🙂 . Mira var helt galen och sprang mellan mig och Johan till en början och Kiwi gick starkt före i kopplet och tyckte det var jättekul! Vi var totalt ute i ca fem timmar, vilket inte var så smart kom vi på. Vi är ju inte vana skidåkare så det slutade med att jag har överansträngt min axel och Johan fick ont på flera ställen…börjar vi bli gamla 😉 ? Det roligaste med turen var att Kiwi inte jagar eller stressas av skotrar längre!!! Ni kanske minns att min tur i ett skoterspår förra året slutade med en mycket arg och frustrerad matte och en superstressad hund. Direkt hon såg en skoter skrek hon i högan sky och var helt okontaktbar med stirrande ögon. När hon var lös stack hon (jag gömde mig och hon sprang förbi och iväg för att leta) och kom sen tillbaka med ett koppel av skotrar. Men i år var det som bortblåst, de åkte förbi bara någon halvmeter ifrån oss och det var inga problem, hon var lös på en sjö när hon letade godis och skotrar åkte förbi på avstånd och hon tittade knappt. Jätteskönt!

1,3 mil totalt!!!

Nu är i alla fall alla fyra möra och ganska trötta. Vi har ätit en god middag och nu väntar soffan och lite lördagsgodis 🙂 . Imorgon hoppas jag att några vänner möter upp och följer med mig på promenad och imorgon kväll är det träning (jag hoppas min axel har lugnat ner sig tills dess) och sen kommer Tina (min ena syster) upp för att på måndag åka vidare upp till Umeå för att plugga. Sen är det måndag igen, det går så fort.

Min systerdotter har frågat mig var Mira kan, jag har ju bara visat film på Kiwi när hon trixar. Så här kommer en film på Miras ”åttan”. Jag fick sätta kommando på det nästan direkt, hon är väldigt kommandostyrd och har svårt att bara göra utan att höra vad hon ska göra (eller höra ett ord som innebär att hon ska starta). Men när jag satte på kommando flöt det på, i början gick hon bara till utgångsställning hela tiden och stannade där och på filmen syns det att hon tvekar lite andra omgången om hon ska gå vidare efter att hon kommit till mitt vänstra ben men väljer att fortsätta. Dutti tös 🙂 .

6 thoughts on “Skidtur

  1. Låter som en härlig tur (även om det resulterade i onda kroppsdelar efteråt) och jag kan tänka mig att hundarna var nöjda sedan. 🙂

    Vad duktig Mira är!

Kommentera

