Freestyletrix

Hoppas ni hade en trevlig jul och en lugn nyårsafton med orädda hundar. Jag hade en mycket trevlig jul med många skratt och mys med syskonbarnen. Jag åkte även bob, eller som det tydligen heter idag – snowracer och fick uppleva mycket snö. Även om julen med familjen är trevlig så var det skönt att komma hem igen till sitt. Nyårsafton spenderades med nya vänner och hundarna var givetvis med. Mira bryr sig inte alls om raketer medan Kiwi blir lite stressad runt tolv men det går snabbt över. Jag fick naturligtvis lagom till nyår en förkylning som satt sig på stämbanden så efter gårdagens prat och skratt så har min röst minskat markant.

Det började förresten snöa igår och det har hållt i sig och idag är det rena snöstormen, mellan klockan 1 och nu i förmiddags klockan 10 då Johan gick hade det kommit lite drygt en dm. Johan fick ta en tur på berget ensam medan jag stannade inne och vilade min förkylning och städade i stället. Hundarna kom tillbaka snöiga och trötta, de hade fått spåra före Johan lite men han fick ta över eftersom snön räckte honom till höften och magen ibland. Så nu har vi snart nått förra årets snömängd. Bara på den timmen han var borta hade det kommit fem cm till att skotta bort.

Jag har skrivit i Hundtränaren 2010 idag 🙂 . Kiwi och jag har fortsatt med vårt slalom men även börjat med åttan där hon går slalom mellan mina ben när jag står stilla så det blir till formen av en åtta. Vi tar det lugnt med tanke på hennes rygg men det finns gränser för vad jag kan ge upp när hon älskar och träna och träningen är ju begränsad för hennes del. Hon fattade åttan snabbt och går nu en hel åtta. Mira har inte fattat lika snabbt men hon har lite svårare att komma igår själv eftersom hon inte har det ”i blodet” att erbjuda beteenden själv. Slalom däremot kan hon ju redan och det är svårt för mig att hänga med i hennes tempo för det går fort. Med Mira har vi även börjat att gå baklänges mellan mina ben då jag backar, hon förstår lite men kan också försöka backa ifrån mig.

Jag ska kolla lite på andra trix som vi kan leka med, jag och hundarna. Mitt mål i hundtränaren för året är att ha kul, som det ser ut idag med Kiwi så kan vi inte ha några mer ingående mål. Jag hoppas att vi ska kunna starta öppen klass i viltspår också men vi får se hur det går med det.

På söndag hoppas vi att solen ska titta fram så vi kan fota lite snöbilder och lägga ut här.

One thought on “Freestyletrix

  1. Skönt att det gått så bra under nyår! Vi har också snöstorm, det var inte alls roligt att köra från Burträsk till Umeå idag.

    Kul att freestyleträningen gått bra! Jag håller också tummarna för sol!

Kommentera

