Träning

Tack vare Vendelas inlägg om buga och Hannas träning så har jag verkligen kommit igång med Kiwis träning igen. Jag är väldigt upp och ner beroende på hur mycket hon skäller. Men efter klickerträffen då AK visade ”mustricket” 🙂 så har jag verkligen börjat tänka på belöningsplaceringen och det har visat dig vara lyckat. Jag har tänkt på belöningsplacering förr också men aldrig riktigt använt mig av det. Nu har jag börjat träna om buga och snurr för att försöka få till snygga och framför allt tysta trix. Många kanske inte tycker att det är så vettigt att börja om från början men jag tror faktiskt inte Kiwi riktigt har fattat vad vi har gjort förut, i och med skallen. Kanske var det bara lyckoträffar. Men nu i och med att jag är mer tydlig och gör ett tabu, hjälper henne om hon lägger sig genom att resa på henne handgripligen så har skallen minskat (jag har sagt det förut så vi får se om det är så) och hon upprepar både buga och snurren bättre. Jag har till och med kunnat belöna med tubost och det fanns inte ens på kartan i trix- eller lydnadsträning förut.

Ikväll ska jag och Kiwi åka ut till klubben. Vi ska vara för oss själva i ett hörn, leka mycket och beroende på hur hon verkar så ska vi prova på buga och snurr där med. Men det beror på hur mycket folk det är. Kanske är det tomt då det regnar…eller är ruggigt ute, får väl se hur lika norrlänningarna är sörlänningarna på den fronten.

Mira har ingen glädje av att vara med på tisdagsträningar med så mycket hundar som det vanligtsvis är så hon får vara hemma hos husse, kanske få prova på hennes nya lycka – aktiveringsbollen. Hon blev jätteglad då vi la i lite godis i den här om dagen, den har legat i en låda länge men inte nu mer 🙂 .  Sötnosen såg ut som om hon hade vunnit på lotto 🙂 .

Nu ska jag ta och fortsätta jobba, har tagit lite paus eftersom rasterna skjutits upp lite av telefonmöte.

One thought on “Träning

  1. appropå demodexen; alltså jag är som ett frågetecken 😛 men som jag tror är det att unghundar har svagare immunförsvar, det är inte lika bra som en fullvuxen hund( det konstiga att dom dragit gränsen om demodex att fullvuxen är redan vid 2 år?) Din andra fråga var om avelsförbudet. visar lokal eller generell på fler än 1 valp så är det avelsförbud på hela kullen (alt helsyskon då) men som sagt.. jag är fortfarande ett frågetecken, och alla forskare om demodex säger olika..

Kommentera

