Kiwis träning

Igår var det en bra dag. Det började med att jag var ledig, hade tagit fexledigt då vi hade förkortad arbetsdag ändå och att jag då inte skulle förlora så många timmar om jag tog ledigt hela dagen. Så när jag rotade efter mobilen i min ficka fick jag upp en 100-lapp tillsammans med den. Jag vill här säga att jag ALDRIG hittar pengar sådär  (jag har alldele för bra koll på vart mina pengar är 😉 ) och nu hittar jag en hel 100-lapp. Woho! Sen kommer nästa glada överraskning. Jag fick ett SMS som talade om att jag nu kunde hämta min dator. Woho! Efter dagens första långa promenad på 1,5 timme packade jag in hundarna i bilen och åkte ner på stan. Shoppade några toppar, en cd-skiva, två julklappar och lite vin. Men framförallt slängde jag ut pengar på en jättefin handväska…jag undrar vart jag tog vägen under de minutrarna, jag är ingen väskhandlare bara sådär och jag handlade en ny till mig i somras. Men jag gick och tänkte på Ladies Night som jag ska på ikväll och tänkte att det skulle var snyggt med en lite mindre svart väska (givetvis i syntetmaterial) till min svarta rock och vips så stod jag och höll i en supersnygg väska som det dessutom inte fanns några fler av. Lagom stor och i syntet. Så den fick jag ju också vackert köpa… 😉 . Hittade även en gööörsnygg röd väska men då vart jag tillbaka igen 😉 . När jag shoppat klart och hämtat datorn stack jag och handlade mat och sen gick jag och hundarna en promenad på en timma med två av mina arbetskamrater. Mycket trevligt. Dagen avslutades med lite vin och kex med kantarellost. Givetvis hade jag då fixat lite med datorn också 😉 .

Nå, över till det detta blogginlägg ska handla om egentligen.

Sen jag kom på den smarta idén 😉 att placera belöningen bättre så har Kiwi minskat med sitt skällande. Nu knackar jag Johan hårt i huvudet ( 🙂 ) för det kan ju fortfarande ge bakslag men att det ska vara så enkelt. Träningen att hon ska dutta musen (för er som inte fattat än så är det dutt på mig hon ska göra) går bra, hon gör det helt utan target nu och efter en ingång som jag inte belönar så börjar hon med det direkt. Jag belönar framför mig så hon direkt kan göra ett nytt duttande. Toppenkul – tack AK för det roliga trixet, även om det inte är så användbart så tränar det mig samtidigt som henne. Jag har även tittat lite på Vendelas film där hon tränar Olle i att buga som senare ska bli ett superbt (jag är övertygad om att det blir det 🙂 ) fjärr. Tänkte då att det också kan vara kul att träna Kiwi i. Hon erbjuder ju buga ibland och jag tränade på det för många månader sen men det sitter inte. Så nu erbjuder Kiwi buga och på fri ställer hon sig upp och tar en godis och sen bugar hon igen 🙂 . Inte varje gång kanske men vi började ju igår så vad kan man begära av oss 😉 .

Även idag är det en slapp dag. Jag gick med hundarna på berget imorse och de sprang som tokar. Kiwi har spårlinan på så 10 meters frihet kan jag ge henne och Mira gillar att ha bästa vännen med sig på sina race 🙂 . Jag slängde ut en leksak som Kiwi var heltaggad på att ta och de fick turas om att leta upp saken några gånger.

Nu har jag suttit vid min eminenta dator i några timmar och pratat med Shanie, mycket trevligt och mycket kelpiesnack 🙂 . Nu ska jag snart laga kräftsoppa och sen kommer det bästa: Bad med bubbel, skrubb och vin. Sen ska Johan köra mig och en vän till Ladies Night! Vi har de dyraste biljetterna – givetvis ;), vem vill ha dåliga platser en sån här kväll – och vi ska få fördrink, middag och de bästa platserna.

Nu, dags för soppan!

4 thoughts on “Kiwis träning

  1. Vad roligt att belöningsplaceringen gjort så stor skillnad, det gör den ju faktiskt rätt ofta om man bara tänker efter lite på saken. 🙂

    Låter väldigt trevligt med Ladies Night, hoppas ni får det bra!

  2. Ibland så är saker mycket lättare än man begriper när det gäller hundträning. (och datorer) 😉 Det går ju fort framåt för er ju. 🙂
    Hoppas ni får det jättetrevligt ikväll och med god mat. 🙂
    Kram

  3. Vad kul att det funkade när du ändrade belöningsplaceringen! 🙂 Alltid kul när det går framåt..

    Men saffran som är så gott, det ska vara massa i 😛 Fast det är som sagt var en smaksak. Jag frös in alla bullarna, och eftersom jag försöker banta så får jag inte röra dem förens jul och det blir enklare om man fryser in dem 😛

    Ha en fin kväll!

  4. Kråka har kennelhosta och smittade troligen redan i värmland. Petra och Hanna och Madelen, era hundar är kanske smittade, ni bör hålla dem undan andra jyckar tills ni vet.
    Tråkigt tråkigt!

Kommentera

