Atopisk?

Jag var till en läkare för ett tag sedan för att jag har sådan problem med exem runt munnen och ögonen. Det kommer och går och nu i slutet har det aldrig gått…Så jag var där och fick diagnosen atopisk. Tja så har man i alla fall en diagnos och en plan med kortison för hur jag blir av med det. Jag började med behandligen som innebar kortisonsalva som sakta skulle trappas ner. Första veckan gick det ner så jag bara såg rodnader och jag var så glad, kanske skulle jag nu se normal ut. Men säg den lycka som varar. Tisdag och onsdag var jag i Göteborg på kanslimöte med jobbet och jag vaknade igår och insåg att jag absolut inte såg som jag brukade. Kände mig svullen och befarade det värsta, jo men visst. Båda ögonen var helt igensvullna, som om jag sprutat in botox i ögonlocken – eller som en vän sa idag som om jag hade fått en smocka men inte fått en blåtira. Jag gömde det värsta bakom glasögonen men alla såg ju hur jag såg ut. En arbetskamrat från Västerhavets distrikt kom med en allergitablett för att se om det kunde fungera (jag har världens bästa jobb, arbetskamrater över hela Sverige och alla är så jäkla trevliga och goa!) . Det verkade gå ner något så jag var bara röd och irriterad men å andra sidan blir det alltid så på dagen då jag svullnat på morgonen förr (har hänt några gånger men aldrig så här illa). Vi skulle åka hem och på väg till flygplatsen kände jag att det började svullna igen. Så i morse vaknade jag och det var värre ändå, jag såg genom glipor och insåg att detta inte fungerar. Jag ringde till chefen och sa att jag inte kunde jobba framför datorn idag och bad om att få träffa honom för vår planerade utvecklingssamtal bara och sen skulle jag till läkaren klockan 15. Då hade det givetvis gett med sig 😉 . Men de såg ändå hur jag såg ut och eftersom Johan fotade mig i morse så fick läkaren även se hur jag såg ut då. Eftersom själva ögonen var irriterade och det kommer (kom?) ut lite vitfärgad vätska så tror hon att jag har fått en inflammation av exemen, när jag kliar så har det kommit in skit som irriterat. Nu har jag fått ögondroppar, en ny ordinering hur jag ska använda kortisonet och dessutom kommer det komma en tid när allt lugnat ner sig så vi kan kolla om jag är allergisk mot något. Det känns skönt att få, de tror inte det är allergi men då kan vi utesluta det i alla fall.

Så imorgon hoppas jag att jag inte är lika svullen, men jag tror jag hoppas för mycket. Men vi får se. Klockan 05.10 går tåget zzzzzz och eftersom jag går dit vill jag gärna se något ;). Jag gillar inte heller tanken på att alla i vagnen kommer glo på mig. I Karlstad väntar Harriet och Kiara på mig och Kiwi och efter lite handling åker vi upp till Kil för helgens klickerträff!!! Det ska bli så otroligt kul!

4 thoughts on “Atopisk?

  1. Åh ni får ha det så himla trevligt, som jag är säker på att ni kommer ha 😉 Vill se massa bilder sen 😛 Hoppas dina ögon håller sig genom helgen!! Hoppas vi ses snart igen” Kram!

Kommentera

