Vilken helg

Jag är så stolt över Kiwi så jag nästa spricker. Hon har uppfört sig så bra i helgen och gjort så bra ifrån sig på viltspåret så det är inte klokt. Vilken näsa hundarna har!

Kiwi hade ett viltspår väntande på sig då vi kom som hade legat till sig under natten. Det låg på en åker och det var en ny bekantskap för Kiwi. Det blåste en del men Kiwi gick på bra och tog första vinkeln, som dessutom var oblodad perfekt. Andra vinkeln tvekade hon och rundade mig en gång för att ta på nytt och efter det tror jag att jag gjorde fel, jag litade inte på henne. Eftersom Josefin, som lagt spåret sa att det inte gick där Kiwi gick så stod jag stilla, men nu i efterhand när jag sett hur spåret gick på en ritning (eminent ritat av Josefin 🙂 ) så misstänker jag att spåret flyttat på sig och att Kiwi faktiskt var rätt. Vi kom i alla fall vidare och hittade klöven så jag tycker att hon var jätteduktig och att jag ska ha slag på fingrarna som inte litade på henne.

Stilstudie 😉

Jag tittade och fotade sedan de andra fem (alla finska lapphundar) som gick ett kortare personspår. Sen åkte vi till en camping där vi skulle bo och jag och Josefin gick ut och la viltspår (Josefin gick och jag bar klövar, lagom avancerat 😀 ) . Det var så kul att se alla hundarna en efter en klara sina spår. Alla gick olika fort och fattade olika snabbt men alla hittade klöven och alla älskade den! Kiwi fick inget spår där utan Ulrika och Josefin gick en timma efter sista hunden ut och la ett spår som korsade de andras viltspår två gånger och korsade även stigen där jag och några andra gått. En timma efter det gick jag dit med Kiwi. Nu börjar det krångliga, Josefin och Ulrika konfererar med varandra om vid vilken tall starten är 😀 . Jag tog saken, alltså Kiwi i egna händer och släpte på henne vid först den första tallen – fel, sen den andra tallen – inget spår här heller men vid den tredje sa Kiwi ”Blooood” . Det är nu jag blir så imponerad över hundars näsa. Hon korsar klockrent viltspåret och följer det som är färskast utan att vika av, samma person har ju gått båda spåren och med bara någon timmas mellanrum. Kiwi funderar inte ens över vilket hon ska följa. Hon korsar även stigen där jag och en till har gått och en hund har gått, utan att tveka. Klöven hittas och jag är så glad! Duktiga, knasiga Kiwi! Hon busar och drar i klöven och gnäller efter den då vi efter ett tag genom byteshandel (frolic XD ) ser klöven försvinna bort.

Dagen avslutades med hundbus:

Kiwi och Sixten

Nemis rumpa, Sixten i mitten, Ronja längst bak och Kiwi ser ni nog. I bakgrunden syns Kabby.

och fotande av vackra hundar:

Ronja

Kabby

Ocello

Kvällen spenderades vid en eld och senare inne i stugan med god mat, gott vin och trevligt sällskap. Klockan 00.00 kysser jag kudden medan hundarna har legat utslagna i flera timmar.

Nästa dag, som då är idag möter frosten och solen oss och vi ser fram emot ett underbart väder och bra hundträning. Började med promenad och uppletande som gick superbra för alla tycker jag. Kiwi var inte riktigt taggad, trött, ont eller påverkad av alla hundar så nära jag vet inte men hon lekte lite och letade efter leksak då vi stannade upp då de andra gick vidare och då gick det bra. Under lunchen låg hon och sov i sitt täcke bredvid mig på bänken, sötnosen…

På eftermiddagen träffade vi så instruktören som berättade lite om viltspår och la även spår åt oss som vi fick gå med henne bakom oss. Jag släppte på Kiwi lite för snabbt tyckte hon, jag ska låta henne snosa lite mer i starten då jag håller i henne. Sen gick det ju lite fort, men jäklar va hon var taggad. Hon har inte gått på ett direktpåsläpp förut så detta var nytt för mig. Svansen vispade och hon nästan studsade fram, men hon var inte så svår att hålla tillbaka ändå, tog vinklarna klockrent och instruktören tyckte hon var jätteduktig – ”hon kan gå ett anlagsprov imorgon” var kommentaren. Jag växte en meter och sa stolt att hon klarade det för två veckor sedan 🙂 .

Även de andra klarade sina spår jättebra och instruktören tyckte att vi hade bra hundar allihop och hon var lite imponerad av våra hundar (raserna alltså) .

Nu är jag så äntligen hemma och imorgon börjar nästa arbetsvecka. Jag tackar Josefin för en jättetrevlig helg och ser fram emot nästa gång det blir träff!

Min duktiga, duktiga hund ligger och sover och snart ska jag det med.

Fler bilder från dagen hittar du här.

8 thoughts on “Vilken helg

  1. Det låter verkligen som en kanonhelg! Kiwi är bäst 🙂
    Och det är ju så kul att ni hittat en gren där allt bara verkar stämma!

    Kramar från Torsbyt

  2. Är så avundsjuk ville också vara med men ville inte riskera nåt eftersom en träningskompis hund fått hosta som jag misstänker är kennelhosta. Mina pojkar är fortfarande hostfria men det är 4-10 dars inkubationstid. La spår själv i skogen åt hundarna hade lovat dem en spårhelg och det fick de men personspår istället för viltspår.

Kommentera

