Anlagsprov

Idag var då jag och Kiwi och tävlade. Kiwi har spårat fyra gånger med mig innan idag, en gång per vecka. Innan dess har gått två spår, i våras med Petra som förare en gång och spårläggare den andra.

Hon tog upp spåret bra men bara efter några meter vek hon av och stirrade ut mot vägen. Gick efter några sekunder (som kändes som år) tillbaka till mig, intrasslad i linan. Redan nu tänkte jag att detta är kört. Hon fortsatte då spåret…på en stig, jag tänkte att detta kan ju inte vara spåret. Men ingen sa något så jag litade på henne. Hon fortsatte och velade lite på ett område (kanske var det uppehållet jag vet inte) och jag märkte då hon gick förbi vinklarna för då stannade domaren 😉 . Hon gick dock inte långt förbi utan tog upp spåret fint  och två av dem visade det sig hade hon tagit direkt och fick bedömningen utmärkt på 🙂 . Det var långt och gick över två bäckar, vilket vi inte har tränat på. Det klarade hon klockrent! Jag log då hon självsäkert hoppade över dem, precis som hon sa ”den här vägen!” Vad avslutar hon med, jo hon går förbi slutet!!! Hahaha. Jag stannade och frågade domaren vad jag skulle göra men då vände hon om och gick tillbaka (troligen för att hon hörde min röst, hon var distraherad av något åter igen) och hittade den.

Domaren gick före tillbaka till bilen och vi gick lekandes efter, hon bar den så stolt men var fortfarande lite distraherad. När vi kom tillbaka till bilen förstod jag varför hon hade tappat spåret i början och varför hon var lite vimsig i slutet. Det hade kommit fler folk där vi parkerat och de stod och pratade, det var dem hon hörde och stördes av.

Väl tillbaka vid bilen fick hon så mycket beröm för henne utseende, det var en som bara ville krypa in i hennes päls 😀 och ögonen var ljuvliga 🙂 . Jo jag vet 😉 .

Domaren kom så med domen. Han började med att säga:

”Hon….(paus) kommer bli en mycket bra spårhund”. Taaaack så mycket svarade jag väldigt stolt 😉 . Trodde då att det skulle komma ett men efter det….men det gjorde det inte, hon klarade det och fick 37 av 42 poäng! Hon spårar lite fort men spårar bra! Så ner med tempot alltså. Han sa också att spåret var längre än 600 meter för att kompensera för den lätta terrängen :), jo tack jag märkte att det var långt…det tog ju aldrig slut kändes det som.

Nu ligger hon ute i köket med en kong som är fylld med mjukmat. Den har legat i frysen så nu har hon att göra i någon timma 😀 . Mira ligger nöjt med en hon med 😀 . Kiwi kommer nog somna som en stock sen, ögonen gick nästan i kors redan innan 😉 .
Så jäkla stolt jag är!!! Trots Kiwis rygg kan jag alltså tävla nu 🙂 .

11 thoughts on “Anlagsprov

  1. Grattis! Duktig du som litar på din hund. 🙂
    Kiara gick också över klöven, hon ville inte alls veta av den så domaren tog tillbaka den.
    Nu får du tänka på det här varje gång Kiwi råkar göra bort sig. 🙂
    Kram

  2. GRATTIS IGEN KIWI!! (och du ofc 😉 ) Det här är ju perfekt ju, hon blir superspårhund! 😀 tycker endå du ska maila lite bilder på våra vovvar i skogen 😉 ses imorrn!

  3. Vart det kul i dag? jag skulle velat följa med, såg bilder på deras hemsida från något år, hur mycket folk som helst =)
    Men jag behövde verkligen sova i dag.. var hemma jätte sent.. hua! Ser fram emot bilderna 😛

  4. Åhhh G R A T T I S ! ! ! Jättefina poäng, ingen orsak att inte vara stolt jue! Duktiga Kiwi, men även matte som tränat henne.

    /Jeanette

Kommentera

