dagen efter

Igår kväll mådde jag så gott. Drack nästan en hel vinflaska själv (8%) till kräftorna och efter en aktiv dag så var jag lagom slapp och lite berusad i soffan. Ibland är det skönt att slappa så mycket 😀 .

Men idag var det en ny dag. Klockan 10 mötte jag upp med Sandra och Troja för en långtur på två timmar som bland annat skulle gå längs Gådeån. Vi hade det riktigt trevligt. Kiwi och Troja lekte jättemycket, lite väl mycket märkte jag då jag kom hem. Det är så svårt att väga hur mycket som är lagom. Kiwi tyckte det var så kul och hon sprang och skuttade i skogen och lät sig bli jagad. En gång halkade hon till över en bro som jag inte trodde var så nära, men det verkade gått bra. Men så efter ett tag går hon förbi mig och höger bakben hänger inte riktigt med. Efter att ha hängt med i Harriets historia med Kiara så tänkte jag ju att där rök korsbandet (det är ju alltid det värsta som händer, känns det igen?) men när jag kopplade henne så gick hon som vanligt…hon går ju inte helt som andra hundar då heller. Jag beslöt mig i alla fall för att fortsätta turen och alla hundarna fick träna lite uppletande på kort avstånd. För Troja var det första gången så därför la vi på kort avstånd för alla. Troja var duktig och jobbar självständigt, precis som en bra hund ska göra. Vi ska inte behöva blanda oss i. Matte får träna på byteshandel och att komma med saker och lämna av tills nästa gång 😀 . Kiwi och Mira lunkade ut och letade lätt upp sina 😀 . Sen hände något roligt. Vi möter en man med en schäfer och bakom honom går en kvinna med en hund som var misstänkt lik en lapsk. Jag var ju givetvis tvungen att stoppa henne och fråga vad det var för något (många lapska har visat sig vara blandraser så jag måste vara säker först) . Visst var den en lapsk, han var från en kennel i Röros och de kände även Beate på kennel Njarga. Mycket roligt att träffa en lapsk på promenaden, men självklart (?) bodde de inte här utan i Söderhamn – min vanliga tur 😀 . Kiwi fick nosa lite på den stora schäferhanen, det var bra. Så länge de inte gapar och trycker på så går det ok men hon hade svansen väldigt lågt. ”mamma han är allt bra stor” . Här såg jag också att all passivitetsträning har hjälpt! Lapskan skällde lite och Troja levde rövare 😉 men Kiwi stod stilla och var helt tyst (efter de obligatoriska skallen då vi började prata 😉 ) , det var skönt att se. Mira var som vanligt – osynlig 😉 . Jag hoppas att de kikar in här så vi kan få mer kontakt, men annars trackaserar jag bara Beate lite och vips så vet jag allt om dem 😀 . Bra att ha en uppfödare som vet precis allt om rasen, är man intresserad av rasen och har funderingar så är hon bäst!

Väl hemma tog vi tvåbenta lite saft och bullar, mycket välförtjänt (jag har kvar en till ikväll 😉 ). Nu märktes det att det var något fel på Kiwis bakben. Hon sprätte med det konstant, kunde inte ligga still och bet sig i tassen. Jag trodde först att hon hade fått något i tassen men jag kollade flera gånger och Sandra med och vi såg inget. Jag gav henne till slut en halv magnesyl (sist jag gav det till en hund var då Nikita sträckte ryggen efter att ha krockat in i vår berner…alltså för kanske 9 år sedan) och sen fick hon kudden och vila. Jag pratade med mamma senare och hon sa det jag inte tänkt på. Det kan ju vara så att hon fått sig en törn och känsen försvunnit eller att det stack i den. Jag vet ju inte om något är i kläm där bak. Jag testade förut att sätta tassarna på tårna för att se hur hon reagerade och hon reagerar sämre men inte dåligt på häger bak. Jaja, nu blir det i alla fall vila imorgon.

Det är så svårt att säga nej till att ha det roligt och det är så svårt att se när jag måste säga stopp. Helt klart gick det för långt idag.

11 thoughts on “dagen efter

  1. Tack för ännu en trevlig dag -och all svamp!! Har en dödstrött kelpie här.. energin är alltså inte bottenlös! Tycker det är så synd om kiwi, hon hade det så himla roligt i dag att få springa och busa hon också.. Men att ha så ont som hon hade efter var hemskt.. Så svårt att veta för dig vart gränsen går 😦 En ledsen och uttråkad hund eller en hund som får leva ut och sen ha ont.. Du är i alla hundägares mardröm just nu =/ Men imorrn får dom ligga här och och slappa medans jag äter ännu mera svamp 😀 kram på er!

  2. Haha, ja jag svär mig blå(eller vilken färg säger man xD) på att jag ska flytta..! Förresten, om du vill rota så kan du läsa på min blogg, massa skit, men en del hund med 😀 Trojas.blogg.se

  3. Kan tänka mig att det är svårt att säga stopp när man ser hur roligt hundarna har… Hoppas att det inte är någon fara och att Kiwi bara behöver vila lite!

  4. Hej hej här är mannen med schäfern och kvinnan med lapsken 😀 Jättekul att springa på er ute i Gådeåby. Det är ju verkligen inte varje dag man ser lapska sötnosar.
    Det är såklart trist att vi bor i Söderhamn men jag (Marika) är född och uppvuxen i Härnösand så varje tillfälle att åka hem och hälsa på familj och vänner brukar tas 🙂
    Ha det så bra!
    /Marika, Jonas, Basco & Kezo

    • Kul att du hittade hit. Tycker ni ska komma upp igen i oktober. Helgen den 10:e är det lapphundsträff i Trehörningssjö (ja det blir ju liiiite till att åka men ändå) med viltspår på schemat.

  5. Hoppas Kiwis mystiska hälta bara är övergående och att hon snart är på rundgång igen 🙂 Eller rättare sagt att hon redan är haltfri och glad, det var ju några dagar sedan.

    Kul att passivitetsträningen gått bra, alltid roligt att få se lite bevis på att det man gör; gör skillnad.

  6. Välkommen hem igen =) Du stör inte så du får ringa hur många gånger du vill =)
    det med klickandet så är det jag som virrar till det och vill gärna berömma, så det är väl att vänja av mig med det som gället ;p

Kommentera

