Viltspår

Johan var så snäll idag och la ett viltspår till Kiwi. Det var upplagt som ett anlagsprov med vinklar (4) och bloduppehåll (15 m) på en raksträcka. Det fick ligga i 2,5 timmar och under tiden dammsög Johan och jag rensade kantareller. Vi packade även i ordning för att efter viltspåret bestiga ett litet berg 🙂 .

Johan följde med upp med Mira och gick bakom mig i spåret. Kiwi visste vad som var i görningen och var lite upphetsad men pep bara lite när jag krånglade med selen. Iväg och tog spåret jättebra och sen bar det iväg. Jag har klippt av spårlinan så den bara är 10 meter och det märktes, den tog slut snabbt 🙂 . Hon går fortfarande i ett bra tempå så det är jag inte orolig för. De gånger hon tappade spåret ställde jag mig stilla, lät henne jobba helt själv och hon tog upp det och fortsatte innan jag hade räknat till tio varje gång. Det är så intressant att se, hon springer först åt ett håll ganska fort, det syns att hon har tappat det. Så vänder hon om, går bakom mig och tar upp spåret igen och så förbi och vidare. Bloduppehållet var det en del vel med men så blir det en ganska rejäl skillnad också eftersom det är ganska mycket blod innan som helt plötsligt försvinner och hon är ju inta så van än. Men hon klarade av det bra också och sista vinkeln tog hon perfekt och klöven hittade hon 😀 . Spåret var ungefär 600 meter långt, det längsta hon har gått för mig och hon skötte det jättebra. Vilket var tur för vi ska tävla om två veckor 😉  och jag hinner ju bara lägga ett spår till 😀 .

Tillbaka till lägenheten för att frysa klöven och sen iväg till Valkallen, berget vi skulle upp på. Innan vi gick upp la jag ett personspår med kattmat i slutet på till Mira som hon skulle få ta när vi kom tillbaka. bestigningen blev en brant men trevlig tur…utan kamera 😉 . Men lika bra var det för det regnade lite. På väg ner hittade vi lite svamp, lite under en liter men så av en tillfällighet såg vi några svampar under en gran bredvid vägen som vi gick på i slutet och sen var det kört. Vi gick in i skogen och hittade hela korgen full. Tio liter i området vid bilen.

Miras spår gick också bra men hon är betydligt snabbare och stressade på lite för mycket ett tag men hittade tillbaka till spåret. Hon njöt av sin kattmat 😀 .

Svampen är nu fördelad. Grannen har fått och Sandra med Troja som jag ska träffa imorgon för en långpromenad ska få en påse. Resten får vi försöka trycka in i frysen så gott det går. Johan måste köpa en till frys nästa vecka, en liten en som vi kan ha till bär, svamp, bröd och klövar 😀 . I och för sig så fyller kräftpaketen en del 😉 men dem ska vi minska på ikväll, kräftor och vin. Det har vi förtjänat tycker jag. Hundarna sover just nu men ett oxöra väntar dem när de vaknar.

4 thoughts on “Viltspår

Kommentera

