Västanåhöjden

Idag var det dags för en tur igen. Det var mulet och grått men enligt Johan skulle det bli bra runt lunch. Vi åkte till Västanåhöjden och Nätra naturskog för att gå en tur upp till bodarna och grilla där. Hundarna var överlyckliga över att komma ut i skogen, det har blivit mycket hav nu ett tag.

Vid första boden ville Johan ha kaffe så vi tog en lite paus. Det är så härligt att vara ute i skogen och bara höra…skog, inga bilar.

Hundarna fick leta efter locket till kaffemuggen, det uppskattades av båda 🙂 . Vi var inte ute efter att leta svamp men de 8 km lite drygt som det var upp och ner till parkeringen igen gick inte så fort när vi först hade gått på lite svamp. Det blev till slut bara 1,5 liter, lite för blöt skog för att vara ultimat men nu är de här i alla fall. Kiwi blir nog ingen bra kantarellhund har jag kommit på. Det är inte så lätt att motivera en hund att leta svamp för mjukost när det finns fåglar, älgdoft, rådjursdoft och för att inte tala om lingon, blåbär och hallon…mjukost, som är det godaste hon vet i vanliga fall hamnar längst ner i alla fall. Men men, det blir nog bättre då hon får komma med där det är mycket svamp och hon kan få leta mycket. Vi hoppas på det 🙂 .  När vi kom upp till bodarna där vi skulle grilla kom dimman, inte lätt att ta bra bilder i dimma men visst försöker man 😀 .

Vi gick i alla fall in i stugan och värmde oss vid elden och grillade falukorv som vi la i rostbröd. Lagom ambitiöst 😀 .

Mira mös med oss vid elden 😀 , sötnosen.

Efter grillandet gick jag ut och lekte lite med hundarna. Jag kastade en slang i över ängen och Kiwi tyckte det var mycket busigt, hon såg den högt där uppe i luften men inte kunde nåd den direkt så hon var tvungen att morra och gruffa åt den då hon sprang efter den då jag kastat 😀

Ursäkta kvaliteten igen då men visst ser det härligt ut, full fart! Båda hade skitkul, jagade och letade efter den flera gånger.

När vi var på väg hem började det regna, bah att det skulle bli bättre. Roligare för mig var det ju för jag sa att det inte skulle bli bra väder idag men Johan trodde ju inte på mig 😉 . Nu ösregnar det 😉 .

Den här ska jag ha som skrivbordsunderlägg när det blir kallt 🙂

9 thoughts on “Västanåhöjden

  1. haha jag märkte det med startordningen xD bara tur att hon är junior, tänkt dig sen när man tävlar i öppen eller så.. Hua! Du kan få se kritiken sen, men det står typ 2 rader, skittråkigt.. jäkla sekreterare 😛 men dom hörde väl knappt vad hon sa, australienare och pratade i 190 😛 Därför min uppfödare fick översätta allt typ HAHA, hon kom ju utanför ringen och pratade med oss annars hade jag inte vetat vad hon sa! Hennes halvsyster som kom 1.a i konkurensen hade något mer välutvecklad bröstkorg är troja, men förhoppningsvis kommer det väl med tiden! Syns snart!

  2. Vad snygga bilder – det är nästan ÄNNU bättre på bild när det är lite disigt, fast verkligheten är roligare med SOL.
    Jag njuter så av dina bilder jämt. Ha det bra däruppen i norr

  3. Ja, visst är det härligt att bara höra skog! Det är det bästa med att numera vara ”dagdrivare”, vad jag har saknat långa skogspromenader som jag knappt har hunnit på hela sommaren. Ska också göra mig av med några extra kilon har jag tänkt, det är ju faktiskt skönt även om det inte är så många.
    Härliga bilder som vanligt!
    KRAM

Kommentera

