veterinärbesök

Så, nu kan jag äntligen skriva. Det har åskat så jag har inte kunnat komma in på nätet.

I torsdags var jag på SLU. De har fortfarande inte hittat något på Kiwi. Fick inte rätt veterinär då hon var kvar på operation, tänkte avboka men gick in ändå, efter en timmas väntetid…vilket visade sig var bra. Kiwis analsäckar var helt tjocka, så nu har jag dåligt samvete över att jag inte har upptäckt detta. Hon har alltid dragit sin rumpa då och då och jag kollade upp henne då vi röntgade henne för HD och de sa att det såg helt ok ut. Därför har jag inte tänkt på att hon gjort det då och då, antagit i vissa situationer att det varit stressreaktion. Men nu vet jag alltså bättre. Hon skrek då hon försökte tömma stackars tösen så hon fick sövas och spolas rent. Det rann ut något som såg ut som flytande kaffesump 😦 . En aningens förbannad är jag över att tre veterinärer har tittat på henne och ingen av dem har sett det medans denna tittade dit och såg det direkt.

Hon fick även reaktion på musklerna som sitter över höfterna och hon ska gå på Metacam i en månad och gå max en halvtimma åt gången. Senast idag tappade hon balansen bak och sjönk ihop med vänster bakben, det var inte jag som såg det utan Tina, min syster. Jag väntar nu på svar på blodprov som togs för att kolla hennes muskler. Men jag har fått reda på att detta inte säkert är det direkta problemet utan ömmande muskler kan vara ett sekundärt problem. Hon kanske använder dem fel för att hon har ont någon annan stans. Stämmer röntgenrestultaten så är diagnosen L7S1 (åter igen olika svar, denna sa detta och hon uppe i Härnösand sa att det som stod på lappen inte betydde det) och då kommer hon ju, som jag har förstått det bli värre i framtiden, men det tar vi då. Nu är det en månads lugnare motion som gäller och kantarellsök och kanske har jag sådan tur att analsäcksinflammationen är orsaken, men då har jag nog förbannat tur (och egentligen tror jag inte på det). Så är det i alla fall.

Hon är pigg annars i alla fall och det faktum att hon inte hoppar in i vår bil är på grund av rädslan över att det ska göra ont, som jag misstänkte att det utvecklats till. Tinas bil hoppar hon upp i utan problem vilket känns skönt. I natt väckte hon mig mig två gånger för en skittur och har en gång idag skitit löst. Krusbär trolig orsak. Det är då attans till att ha en hund som är galen i frukt och bär 😉 .

Nu är det lördag och godis väntar 🙂 . Ha en trevlig helg alla!

4 thoughts on “veterinärbesök

  1. Men vad bökigt, jag ska hålla tummarna så hårt jag bara kan för att det bara är analsäckarna… man vet ju aldrig.

    Mm, godis låter som en bra plan. 😉 Kram!

  2. Men vad jobbigt fortfarande inget svar , inte kul med ont i rumpan inte , bra att vetrinärerna på SLU ordnade ut den biten åtminstonde .

    Godis ja , har legat på soffan och ätit alldeles för mycket av den varan sista dagarna, men får ju inte göra någonting alls i princip , kommer du online någonting i morgon föresten ?

  3. med analsäckarna är det ju jättesvårt att veta.. Vazy kanar också rumpan ibland, men hon tömmer dom själv.. (var till veterinären sen som kollade på dom och kände att de var tomma)… Så det är inget du kunde veta ju..
    jobbigt att inte veta vad som orsakar problemet, då är det ju svårt att veta vad man ska göra.. men det är ju ofta så att om de haft ont så pass länge så är det iallafall kroniskt… lycka till med allt.

  4. analsäckar ja…misstänker att krax har lite besvär där också…men drar mig för att undersöka 😦
    Tror att ni är orsaker på spåret nu! Häng i och kämpa, du är bäst!

Kommentera

