ridning

Igår var jag och red i två timmar vid Västanå. Det började med att alla fick vänta på ”sin” häst, de flesta hade valt islänning men jag som inte bryr mig så mycket om det (och gillar större hästar bättre 😉 hade inte gjort något val. Jag fick mig ett halvblodssto – Komplett hette hon. Hon och de andra tre stora hästarna fick de med plutthästar 😉 order om att hålla sig borta ifrån då de inte gick i samma hage och därför kanske skulle kicka efter varandra. Vi började så vår tur och efter tre meter ungefär så kände jag att mina sittben, de skulle inte må bra nästa dag (vilket jag kan intyga idag att de inte gör 😉 ). Hon var relativt pigg Komplett och gick på bra. Tydligen var hon utlånad från en ridskola där hon klassades som ganska slö och tråkig. Men hon var tydligen fet då hon kom från dem också så då har man ju svaret där, en del i alla fall. Kan tänka att det är roligare för hästarna att gå ute på tur än i ett ridhus också. Vi skrittade en bra stund, uppe på ravinkanterna, ner och över vattendrag och längs grusvägar. Jag satt efter ett tag och undrade om jag har betalt 350 kronor för att skritta i två timmar, jag ville ju i alla fall trava lite. Så stannade vi så till och det frågades om vi kunde tänka oss att trava lite också, det ville nästan alla. För några var det allra första gången de satt på en häst så de ville inte (vilket jag förstår) . Vi andra satte då iväg i trav. Jag skumpade som en annan jag vet inte vad. Haha, har nog glömt bort den sitsen sen ridskolan. Lätt sits och att stå gick utmärkt men inte att sitta ner, skumpetiskump – jag höll mig i sadeln så jag inte skumpade av 😉 . Så var det dags för galopp 🙂 . Vi var två kvar med liten häst, plus en ledare. Vi avvaktade lite så islänningarna fick lite försprång, annars blev det inte mycket till galopp sa ledaren. Jag hade i mitt stilla sinne tänkt mig att det skulle bli en samlad galopp alá ridskola, mn ack så jag bedrog mig. Iväg bar det och jäklar så det gick, hästarna fick sträcka ut om man säger så och inte stannade de då man ville heller, de ville fram till de andra och så var det tvärstopp i rumpan på den framför 😀 . Men jäklar va kul det var! Jag lyckades få stopp på min lite innan de andra sista gången, men det var nog tur. Hon hade ju fått upp flåset ju 😀 . Lerkockor (heter det så?)  i ansiktet var mer en regel än undantag på alla som var med hihi.

Igår kväll var jag och Johan på bio, redan då suckade jag för övrigt om min rumpa 😉 . Vi såg Harry Potter. Jag måste säga att det hände betydligt mer i de andra filmerna och Johan tyckte att den var ganska tråkig – ”det hände ju inget!” . Jag håller faktiskt med, men boken är ju så lång så allt kan ju inte komma med. Men lite mer aktion var att önska. Men ändå, nu är det bara en film kvar och jag kommer sörja då det är över. Har alla de första på DVD så jag får ta mig ett maraton när alla är ute 😉 . Men jag funderar på om jag ska köpa de två, kanske tre sista på Svenska. Jag har dem bara på engelska, kanske inte förstår allt – jag vet inte. Det är ju många påhittade ord. Vi får se.

Nu ska jag ta och städa, om jag orkar 😉 . Imorgon ska det i alla fall vara gjort då vi på torsdag åker neröver, först till SLU och sen vidare till Kristinehamn en natt, över dagen i Karlstad hos vänner (bara in och äta middag) och sen åker jag vidare mot Bengtsfors för att träffa familjen och Johan åker ut och fiskar.

7 thoughts on “ridning

  1. Kul att rida! 🙂

    Ja, det var en massa action som saknades från boken tyckte jag, men jag gillade ändå filmen. 🙂 Håller med, kommer också sörja när det är över.

    Hoppas att allt kommer gå bra på SLU!

  2. Gud vad roligt med ridtur. Jag och Martin har pratat om att göra det i typ 3 år men det blir aldrig av, nu blev jag peppad att kolla upp det.

    Jag har inte sett filmen än men jag har hört från flera att den inte va ”den bästa”. Får ge mitt utlåtande när jag sett den :).

  3. Härligt med ridingen , kul att du gillade det 🙂
    Draumur var faktiskt ungefär som halvblodet skulle jag tro , seg och omotiverad efter många år med samma gamla rutiner dag ut och dag in men tände till ordentlitg när man red med hästar från grannstallen / i nya omgivningar 🙂

  4. Jag hade definitivt tagit en islänning. Passar mig perfekt som är så liten 🙂
    Måste nog ta en tur snart jag med. Det var så länge sen nu.
    Lova att höra av dig i morgon. Vill veta hur det är med Kiwi
    Kram

  5. Åh va roligt att rida men jag kan tänka mig att vissa muskler gjorde sig påminda dagen efter 😀 Blev grymt sugen på att rida nu, var flera år sedan jag gjorde det.

    Hoppas att Kiwi blir bättre!

Kommentera

