röntgenresultat

Så ringde de då, äntligen. Jag kommer inte ihåg så mycket förutom ”lindrigt”, ”skolios” (skrev scloreol på mitt papper men antar att det är detta jag menade 😉 ) och ”fasettlederna”. Jag ska hämta pappret imorgon tänkte jag. Det jag kommer ihåg är att veterinären som läste av plåtarna inte med säkerhet kan säga att det är detta som gör att Kiwi har ont, det var alltså så lindrigt. Hon är alltså lite fjollig, eller mer ömtålig än andra. Men när jag läser vad skolios är så stämmer det med Kiwis snedställda bäcken:

Skolios innebär att man har en krokig ryggrad. Det vanligaste är så kallad funktionell skolios som betyder att ryggraden rätas ut när man sitter eller ligger. Orsaken brukar vara att benen är olika långa eller att bäckenet är snedställt.

(min fetstil)

Veterinären jag pratade med nämnde S1 i samband med fasettlederna men när jag frågade om L7S1 så var det inte det.

Från Wikipedia (suck, hittade inget annat): Facettleder (Zygapophyseal joint, Z-joint, facet joint) är de små leder som sitter mellan kotorna i ryggraden, på var sida om mitten. Översta facettleden sitter mellan andra (C2) och tredje halskotan (C3). Facettleder finns sedan hela vägen ner till korsbenet (sacrum). Korsbenet är en sammansättning av flera ryggkotor som under fosterperioden växer ihop och bildar ett gemensamt ben. Ibland blir denna hopväxning inte komplett utan det kan kvarstå facettleder mellan första och andra korsbenskotorna (S1 – S2) men i normalfallet sitter den sista facettleden mellan ländryggens 5:e kota (L5) och korsbenet (S1) .

Så ser det ut alltså, om jag fått allting rätt, vilket jag troligen inte har så räkna inte med det 😉 .

Jag skulle låta Kiwi gå av medecineringen senast tre dygn innan vi ska till SLU men jag tänker låta henne gå utan medicin redan från imorgon. Jag vill veta hur hon fungerar utan medicin vid normal aktivitet (hon har gått på smärtstillande så länge nu och vi har inte vågat gå som vanligt innan dess) som vi normalt har och jag kanske är självisk jag vet inte men det känns som om jag bättre kan säga till veterinären att det funkar att ha henne som hon är eller nej, hon måste få något mot smärtan. Bilderna och informationen kommer i alla fall att skickas dit så de har dem då vi kommer.

Vi får väl se vad som händer, ingen agilityhund har jag i alla fall…men till tröst kanske jag har en kantarellhund 😉 .

6 thoughts on “röntgenresultat

  1. Ja, väldigt trist att Kiwi måste ha ont. Jag hoppas att det blir givande på SLU och att ni hittar nåt sätt så Kiwi slipper smärtan.

    Ja visst är det tur att man kan göra annat än agility.

  2. Hej ledsen att jag inte svarat, var på jobbet=) Jag tror att de menar skleros (när man tittar på en röntgenbild och det ser mer röntgentätt ut dvs benet är tätare där säger man att det området är sklerotiskt) men som sagt lita inte för mycket på bilderna man ser ofta förändringar som inte har någon klinisk betydelse. Kram

  3. Så trist at Kiwi plages av smerter. Har du tenkt på å ta henne til en kiropraktor? Jeg har ei venninne som er veterinær og kiropraktor på dyr. Hun har oppnådd veldig gode resultater med endel hunder som har vært ut og inn hos veterinær. Jeg tenkte på det når du nevner bekkenet til Kiwi. Joika skadet seg som valp. Hun haltet veldig etterpå. Vi var hos flere veterinærer som røntget henne uten å finne noe. Hun ble bedre etterhvert, men fortsatte å gå rart med ene bakfoten. Dette gikk ikke over, så kiropraktoren kjente på henne og fant låsninger i bekkenet som hun behandlet. Nå er hun helt fin igjen. Det kan kanskje være verdt et forsøk? Lykke til når dere skal til SLU!

  4. hej, det lät inte alls bra med skolios. Är hennes syskon friska? Annars får hon bli knarkhund, då kan hon tjäna pengar 🙂
    Jag håller tummarna att SLU kan ge dig något positivt besked

  5. Vad tråkigt att höra, men det är ju ändå skönt att få reda på var hon har ont och sen kanske kunna åtgärda så gott det går.
    Jag hoppas det går bra på SLU 🙂

Kommentera

