Träningen idag

Igår tog jag fram tesilen och proppade i en påse svartte (skitsamma om det luktar mig, det gör allt annat här inne också 😉  ) och började låta Kiwi nosa på den k/b. Sen lekte vi lite försiktigt som paus och sen fick hon erbjuda sättanden några gånger, lekte lite som paus och sen nosade hon igen på tesilen. Allt detta gick super, hon har lite svårt för att sätta sig flera gånger i rad men hon gör det och hon tycker det är kul. Jag provade att avvakta och visst så satt hon sig ner (efter en stund) efter att hon nosat på tesilen 🙂 . Idag kom steg två, att kunna hitta tesilen i lägenheten först på lätta oftast synliga ställen och när hon nosade på den så blev det k/b. Hon tycker det är så kul och rusar (inte så bra men ändå) igenom lägenheten i jakt efter tesilen 🙂 . Hon vill gärna plocka fram den om jag inte är nog snabb att markera att själva hittandet är rätt. Vi varvade letandet med frivilliga sättanden, inte lek den här gången som paus – vågar inte det för mycket. Jag testade att lägga tesilen imellan soffkuddarna och efter mycket letande kände hon den och började krafsa för att få fram den, jag avvaktade och hindrade henne bara från att krafsa genom att hålla upp handen…då tänkte hon till och satte sig 🙂 . Skitkul! Vi kommer dock avvakta lite med att sätta ihop det tills delarna sitter och jag hoppas att det ska komma svamp till mig snart från Tina så vi kan träna på kantareller i stället. Men principen är ju bra att börja sätta redan nu.

Himla kul är det i alla fall. Mira får också samma träning, hon har lite svårare att förstå att jag inte vill att hon ska hämta den, jag får vara med så hon inte hinner plocka upp den för jag vill inte hålla den så mycket i handen.

Nu ska jag ta ut hundarna och sen väntar sängen, ensam hela veckan då Johan, älskade är ute och biotopkarterar.

4 thoughts on “Träningen idag

Kommentera

