Fler symptom

Här om dagen var jag så deppad över att Kiwi inte blir bra så jag mailade en vän för att bara få prata av mig och höra vad jag ska göra. Jag ringde till henne följande dag och det var så skönt att prata av sig och att någon hade tid att lyssna! Jag beskrev Kiwis problem och då kom det även fram fler symptom under och efter samtalet. Kiwi har aldrig gillat att man tar i hennes svans, inte så att hon gör något men hon trycker gärna ner den eller flyttar på sig. Det kan ju också vara ett tecken på obehag där bak och det har jag aldrig tänkt på. Även om hon naturligtvis inte kan ställa en diagnos på telefon så gav hon mig i alla fall alternativ på vad det kan vara och muskesträckning tror jag inte längre att det är, en sträckning håller inte i sig i åtta månader efter vila och smärtstillande. Något hon kan ha är L7-S1 . En sjukdom som främst schäfrar har, informationen nedan är från Folksams hemsida: fråga veterinären:

Mellan varje kota i ryggraden finns en broskskiva s.k. disk. Den kan bli förklakad och gå sönder. I så fall trycker den på ryggmärgen och hunden får ont i ryggen. I en del fall blir hunden enbart vinglig och har ont i andra fall kan den bli helt förlamad. Symtomen beror på var i ryggen diskbråcket sitter. Om det sitter långt bak i ländryggen mellan sista ländkotan (L7) och första korskotan (S1) kallas problemet för L7-S1 syndromet. I denna region delar sig ryggmärgen och kallas för cauda equina. Diskbråcket trycker då på de utgående nervrötterna. Liknandes symtom kan uppstå p.g.a. artrosbildning mellan kotornas utskott i denna region. Då trycker bensporrar (artrosen) på nervrötterna.
Du kan inte förebygga diskbråck. Däremot måste hundens motion anpassas efter hur den mår. Diskbråck och L7-S1 syndrom kan opereras.
I en del fall kan diskbråck försämras med tiden.
Med hjälp av röntgen ställs diagnosen diskbråck. I många fall måste man göra en s.k. myelografi eller diskografi innan ett diskbråck kan opereras. Det innebär att veterinären sprutar in kontrast i ryggmärgskanalen. Kontrastmedlet gör att man kan avgöra exakt var diskbråcket sitter. Denna undersökning och operation görs vanligen på djursjukhus eller större kliniker

Hon frågade även om Kiwi biter efter rumpan då och då. Jag svarade säkert nej, det gör hon inte. Samma kväll bet hon efter rumpan två gånger och när jag frågade Johan så sa han att hon visst har gjort det. Nu vill jag poängtera att detta är endast en hypotes och det är inte alls säkert att det ens är i närheten detta som hon har. Jag läste dock vidare lite och många av Kiwis symptom stämmer.

Kiwis symptom:

Ovilja att hoppa in i bilen

Ovilja att gå uppför trappor (passgång, även passgång i backar)

Avbryter lekar (med oss, inte med hundar så ofta)

Ovilja att sträcka benen bakåt

Ovilja att man plockar med svansen (inte överdriven ovilja, kan ju ha att göra med att vi är vid rumpan och rör) .

Går stelt (vet inte om detta är pga byggnadsfel eller ett av symptomen).

Hon sträcker ofta på sig då vi smeker henne runt magen och rumpan och en gång nu på senare tiden avbröt hon en lek för att sträcka på sig.

Har läst om andra som har fått denna diagnos och hon mår ju inte så dåligt som många andra. Lindrigt om man jämför eftersom flera har avlivats. Men faktum kvarstår, kraftigare fysisk aktivitet fungerar inte.

Även om det kanske inte är detta så är det skönt att få läsa om något som kanske är det Kiwi har. Man har mycket lättare att acceptera att hon är sjuk om man har en diagnos att gå efter.

Nästa torsdag ska vi åka förbi SLU på väg hem till Bengtsfors och då ska hon få träffa en 4:e veterinär. Jag har inte lust att gå till dem här och nu har jag blivit rekommenderad henne så nu håller jag tummarna för att vi äntligen ska få ett namn på det hon lider av.

2 thoughts on “Fler symptom

  1. Det låter onekligen ju som att L7S1 kan vara en möjlig diagnos. Men många hundar med det kan ju leva ett hyfsat liv med lite smärtlindring och rehab. Vi fick ju reda att Åskar hade det genom en höftröntgen när han var sjuk och ingen fatta vad det var .. kanske värt att prova och göra en röntgen? Hoppas Kiwi mår bättre snart!

  2. Kom in på din sida genom slk. Du har inte provat att fara till Anki på Timrå djur och natur hon är duktig på rehab. Var till flera veterinärer med Zacke även till Strömsholm men ingen hittade nåt fel på honom till slut var jag på väg att ge upp fick tips om Anki och nu är vi på väg åt rätt håll med vår träning ett tips om du har slut på ideer.
    Här är en länk http://www.timradjuronatur.se/index.html

Kommentera

