luktdiskriminering

Om ni undrar över min träning med luktdisriminering så är den lagt på hyllan, i alla fall med krukor. Kiwi kan helt enkelt inte förstå (läs, jag kan inte få henne att förstå) vad det är jag vill. Vi kommer inte längre än de där duttandena på två krukor. Men så av en händelse läste jag något på nätet igår om kantarellträning, var vet jag inte. Någon hade en tesil som de stoppade i torkade kantareller i för att senare lägga in färska och lära hunden att leta efter kantareller på det sättet. Det låter ju mycket smidigare än att ha omständiga krukor att diska och flytta runt. En liten tesil med en kantarell i! Smart!!! Jag har bokat de första kantarellerna från Bengtsfors eftersom vi inte har några här än, kan de inte komma fort!!! Jag tror dock inte att jag ska börja med te innan jag fått kantarellerna….jag måste lugna mig lite. Jag har fått ny sug på burleken, eller den har funnits där hela tiden men jag vågar ju inte träna för att inte belasta henne för mycket. Det räcker med promenaderna tycker jag.

Här om dagen hann jag tycka att jag var väldigt löjlig innan jag kom på varför det var som det var. Virrigt? Jag gick och tänkte på att Kiwi inte visat något alls sen röntgen av rygg och knän, inte en reaktion förutom att hon inte hoppar in i bilen. Så gick jag och tänkte på det kanske har gått över, hon kanske är frisk. Jag gick och tänkte på vad dumt det blivit nu när hon inte reagerar längre, va dum jag kände mig som drar henne till veterinären och att de skickar vidare bilderna till SKK. Men så slog det mig, hon har ju gått på Metacam sen röntgen.

Precis när jag skrivit detta ovanför så ”klämde” Johan på hennes vänsterlår när han hälsade på henne (hon är knasig, hon älskar att man tar på hennes rumpa-det bästa hon har 🙂 och runt baken) och så pep hon 😦 . Fan va ledsen jag blir…..

3 thoughts on “luktdiskriminering

  1. Vad knepigt det är med dessa skador speciellt om det inte är nån skada. :S Hoppas du får besked snart från SKK.
    Borde ju funka med te i tesilarna med.
    Jag har kantareller i kylen. 🙂 (I en hundbajspåse) 😉
    Kram

  2. Stackars kiwi ! Silarna fungerar säkert bra 🙂 jag har en hemmasnickrad spårbräda med plats för små burkar med hål i ( typ som små salt/sockerbössor) Jättepraktiska eftersom det är massor av hål i locken .

    Använder den dock allt för sällan och mest vinterstid när jag inte kan spåra utomhus

Kommentera

