Fiskat

Idag har jag fiskat, i ungefär 1 timma 😉 . Tittade mer på Johan och Mira, som även de fiskade. Mira hjälpte till genom att iakta och när han fick fisk sa hon det genom att pipa upphetsat 🙂 .

När Johan tog paus lämnade jag hundarna i hans vård och gick iväg för lägga två spår. Kiwis var ett jätteenkelt, så rakt som möjligt 😉 men ändå över lågor och runt kraftigare lågor som jag inte kunde gå över. Det var rätt snårigt vilket också märktes efter lite drygt en timma då vi gick spåret. Jag satte på Kiwi sin sele (Miras egentligen 😉 ) och lina och så gick vi fram till starten. Jag var helt tyst och rätt så nervös, Kiwi har inte velat följa ett människospår på ett år. Men det blev en klockren start, sniff och lugnt iväg 🙂 , precis som vid blodspår. Hon snurrade dock in sig en bit in i skogen (varför springa runt och emellan flera träd på samma gång 😉 ), spåret hade kanske inte lagt sig helt och då fastnade hon. Men direkt jag hade kommit fram och trasslat ut henne så satte hon igång igen och denna gången gick det bättre. Hon gick nästan exakt där jag gått och lugnt och metodiskt nu med. Dock hamnade hon förbi slutet med en halvmeter men kände doften av god kattmat och vände snabbt 😀 . Jag jublade av glädje! Vid slutet hade jag även lagt en ”pälskant” från en jacka och när kattmaten var slut började jag dra den längs backen, och se på den hon taggade till och tog den så vi kunde kampa! Hon har vilat, det märks 😉 . Efter buset gick vi raka vägen ner till Johan där jag exalterad berättade allt 🙂 . Jag var även tvungen att SMS:a Hanna och berätta 🙂 .

Miras spår fick vänta i ytterligare en timma, det var ett enkelt spår nästan som apellspår. Jag är ju nybörjare 😉 . Hade även lagt ut två små pälsleksaker åt henne i stället för pinnar. Hon var betydligt snabbare ut och i spåret, hittade första saken och tittade på mig ”se här vad jag hittade”! Vi bytte den mot godis och iväg igen. Direkt hon var lite för snabb och gick åt fel håll upptäckte hon det och sprang tillbaka till kärnan och fortsatte, det var ju ett tag sedan hon spårade så det gick nog lite för fort och var lite slarv. Men dutti, det var hon. Hittade även andra saken och slutet var gott 🙂 . Jag hade med mig pälskanten så vi lekte en del efter kattmaten var uppäten, hon var taggad. Gav henne leksaken ute vid stigen och sa ” gå till Johan” och vips så var hon borta 🙂 . Hon hade varit hos Johan några minuter då jag kom dit 😉 .

Kiwi är så go när vi är ute och jag slappar, hon snosar först runt överallt i närheten och sen går hon tillbaka till mig där jag ligger och läser och så lägger hon sig ner bredvid mig. Varje gång gör hon detta 🙂 . Jättemysigt!

Kiwi fick även prova på att vada och busa i vatten idag. Hon kan sitt och ligg i vatten 🙂 .

Räknas detta som trix tro 😉 , vad jag vet är det inte många badkrukor som inte ens vill simma som lägger sig ner i vattnet 😉 . Jag ska träna detta lite mer tror jag, underbart att kunna lägga henne i vatten varma dagar.

Sötnosen gillade att springa runt i vattnet

och efter lite övertalning vadade hon till och med i magdjupt vatten. Snart kanske hon simmar frivilligt…inte som här om veckan:

Förresten, jag tog mig en bayleis förra lördagen då jag och Johan var på båttur till Ångermanälven…något hände med mina ögon:

Gott var det i alla fall 😀 .

7 thoughts on “Fiskat

  1. Vad kul att spåren gick bra 🙂 Jag hoppas på att få komma med på en spårkurs till hösten, eller agility vi får se vad det blir..
    Ha en fin vecka 🙂

  2. mmm baylies är gott =) =) Man kan bli lite sådära i ögonen av det *he he he*

    Fiska, det har jag bara gjort en gång och jag fick inte ens någon fisk då, så jag tyckte dte var tråkigt!!

    Fina bilder =) Kiwi är en sötnos

    KRAM

  3. MMm Bayleis är jättegott. Det var riktigt längesedan jag drack det…
    Roligt att spårarbetet går så bra och visst borde att lägga sig i vattnet räknas som ett trix!

  4. Mina badkrukor har blivit mycket, mycket bättre när det gäller vatten efter alla gånger de har fått tvångs-simma. 😉
    Magic kan nu frivilligt gå ut i vattnet såpass långt att vattnet når magen, men bara om det inte är någon annan hund i närheten. 😛
    Speed har ju äntligen kommit på att han kan simma & är mer tokig i vatten än nånsin! Härligt! 😀

Kommentera

