Tokspel

Hade ni en trevlig midsommar?

Vår var molnig med lite sol, ganska kall men ändå lagom. Vi åkte upp till Höga kusten för att gå en kortare led till en stuga med grillplats. Vägen var mycket brantare än vad vi trodde så bästa vägen för mig och Kiwi var det inte, men så är det ibland. Vi var inte ensamna på området men hann till den tilltänkta platsen först och såg därför flera personer som gick mot oss, såg oss och vände om 😉 . Vi åt kall mat som för Johan och hans pappa bestod av sill, potatis, gräddfil…det där med gräslök i 😉  och lax. För mig var det lax, räkor och bröd. De drack öl och jag saft. Jag hoppades att det skulle vara lindrigare än grillat och det var det säkert men efter ett tag började jag må illa (jag åt för mycket) och fick gå och lägga mig medan Johan och gänget gick en promenad. Jag låg och slumrade (tänk att jag blir så trött när jag mår illa) medan de åt det grillade och hoppade alltså över mer mat (inte för att jag hade ätit det grillade men lite mer räkor hade ju varit gott 😉 ) . Innan jag började må illa hann jag borsta av Kiwi lite mer hår, nu är det snart inget kvar och det som borsten tar minskar…jag får nog ta tillbaka ”tjockkiwi” 😉 även om hon inte har gått ner i vikt. För Kiwis del var detta en mycket händelserik dag och när elden tändes stod hon och blundade så jag bjöd henne att sitta bledvid mig på bänken och efter en liten skjuts på rumpan så satt hon och senare låg hon bredvid mig och tappade huvudet hela tiden 😀 . Efter min slummer hade det blivit kallare då det blåste så vi begav oss hemåt. Turen hem var lättare än dit egentligen men eftersom jag mådde illa och kände mig helt skakis så var det jobbigt. Kiwi gick bakom Johan och var helt slut stackan 😀 . I bilen slocknade vi alla tre (jag, Mira och Kiwi) som ljus 😀 .

Väl hemma åt jag lite havregrynsgröt, det klarar magen av utmärkt och jag har ätit det idag med och bara mått lite illa – super! Nu slappar jag och karlarna har åkt iväg och ska stanna borta över natten. De är uppåt Sollefteå och fiskar.

Idag har jag sovit länge och tog efter frukost med mig hundarna ut till smitingen för att gå en kortare tur till klubbsjön. Det är en handikappanpassad led, inte alls lång och kändes helt lagom för vår slappdag. Solen var framme och det var varmt. På väg hem gjorde jag något jag inte skulle gjort men det är lätt att vara efterklok. Mira gick av spången och ner till vattnet för att dricka så jag släppte ner Kiwi för samma sak. Vatten och Kiwi…ingen bra kombination. Ni förstår, vatten är väldigt busigt och blir man blöt om tassarna eller ser något roligt i vattnet som man inte når…då bara måste man springa – järnet! Så blev det också…Kiwi fick tokspel och drog, runt, runt, runt i skogen morrandes och framförallt så njöt hon av att få springa…tokspringa! Jag skulle ha stoppat henne jag vet, men ni som har hundar som har varit i vila länge vet hur svårt det är att stoppa en hund i glädjeyra. Jag stoppade henne givetvis till slut, hon var otroligt lätt att få att sluta – lydig trots tokyra i mossan 😀 . Hon såg så förbannat lycklig ut när hon stod intill mig efter det. Jäkla söta hund! Såg inget på henne sen i alla fall, även om jag inte skulle låtit henne springa så känns det ganska bra att hon fick göra det, jag är glad om hon är glad och glad det var hon 😉 .

Apropå hennes skada, hon vill inte hoppa in i bilen längre. Jag sa av misstag hopp in till båda igår och Mira hoppade in direkt medan Kiwi gick till mig med svansen emellan benen och tryckte sig emot mig. Kan finnas fler orsaker än skadan i och för sig, att hon inte ”ids”, att hon tror att vi ska till veterinären (varför hon nu skulle tro det, vi åker bil till andra ställen fler gånger än vi åker dit) eller att hon inte trivs i bilen. Det sista känns också lite tveksamt eftersom hon aldrig har haft problem med det förr utan glatt hoppat in i bilen. Åter igen så var hennes spel inte bra med tanke på detta men, nu blev det så och det kommer inte hända igen nu när jag har blivit påmind vad vatten gör med hennes ben 😉 .

Idag ska jag tvätta, det är det enda jag har på schemat. Annars är det slapp som gäller, troligen framför datorn 😉 .

One thought on “Tokspel

  1. Vad bra att du kan äta havregrynsgröt i alla fall utan att må illa. Trist att Kiwi inte ville hoppa in i bilen, men jag förstår att du hade svårt att stoppa Kiwi när hon fick sitt lilla tok-ryck. De ser ju så fruktansvärt lyckliga ut i sådana stunder.

Kommentera

