Planen

Förlåt, har ju inte skrivit så mycket hur jag har tänkt och hur min plan ser ut för Kiwis träning.

Min plan är att få en kantarellhund till hösten. Men eftersom jag inte har några kantareller som inte är förvällda så får jag lära henne principen och det är att lära sig känna igen svart te. Min tanke var att hon direkt skulle intressera sig och nosa på krukorna och att jag bara kunde sätta igång…men ack vad jag misstog mig 😉 . Som jag skrivit förut så drämde hon till krukorna så de flög iväg alternativt försökte gräva sig in eller vända på dem för att se vad som fanns inuti. Så jag fick tänka om, klantigt egentligen att tro att hon skulle förstå vad jag tänkte direkt…men i mitt huvud så var det ju superenkelt 😉 .

Så jag började med att lära henne att hon inte skulle välta den utan dutta på den, var som helst. Satte krukan på foten så den lite skulle fara överallt (att drämma till den var ju i sig självbelönande) och det tog inte många upprepningar förrän hon duttade bra så jag kunde ställa den på golvet (film 1). Nästa steg var att utöka krukorna till två, det gjorde jag igår och det ser ni också på film (den andra). I det steget har jag fastnat lite nu, när jag har en kruka nere så duttar hon men tar jag två så flyttar hon på dem, vilket ni också kan se på film nummer två. Jag har försökt råda bot på det ikväll men det tar nog några fler upprepningar.

Längre fram kommer jag utöka antalet krukor tills hon kan dutta på sex stycken. Efter det kommer jag lägga svart te under en och klicka då hon duttar på den krukan, variera vilken kruka den är i och se om hon inte kan börja stanna till vid den krukan av sig själv sen. Jag hoppas att detta kommer fungera, har ingen aning egentligen men jag tror att hon kan tveka om jag inte klickar vid svart teet efter ett tag och det är den tvekan jag vill ha och ska belöna. Det är ju då hon har börjat förstå.

Vi får se om jag lyckas med detta, har ni idéer om förändringar så är ni välkomna med dem (om jag antar dem är en annan sak 😉 ). Jag ser detta som ett experiment, ett roligt sådant 🙂 .

9 thoughts on “Planen

  1. Jag och birk gick en kurs förra året där vi bland annat tränade på att hundarna skulle leta kantareller.

    Men vi tränade med färska kantareller och att dom skulle sätta sej när dom hittat dom.
    Jätte spännande och roligt.

    Vissa av hundarna blev jätte duktiga.
    Vi började med att träna sättandet vid flera tillfällen innan kantarellerna kom fram.

    Men det finns säkert massa olika metoder.
    Lycka till =) Ska bli kul att följa er

    ——————————————————————————————————

    Men eftersom jag inte har kantareller nu så vill jag lära henne principen för att diskriminera lukter först. Sättandet spontant kan hon ju redan så att lära in det i ett steg som markering kommer när hon vet vad hon ska göra. Jag kan tänka mig att ni inte hade krukor heller 😉 .

  2. ja! det är kul att träna! och ju mer man träna, ju mer vill man träna (det gäller även hundarna). Så man går så oerhört mycket framåt i träningen då. Men jag passar på, för i vinter kommer det bli lite träning igen!

Kommentera

