Frusen mat – inte något för hungriga

Idag blev det ytterligare en dag på vägarna, den sista dagen med vattenprovtagning. Jag såg en räv, två rådjur, två flygande tranor och fler på åkrarna och några skogshöns – renarna leder än alltså 😉 . Det har gått fort att ta proverna nu då jag kan vägarna och vet vart jag ska åka härnäst. Men det är skönt att det är över, någon kontorstjänst blir det dock inte förrän i juni. Redan nästa vecka åker jag och en annan ut och tar bottenfaunaprover…Ingen rast ingen ro, men kul det är det 🙂 .Jag har köpt krukor idag, sex stycken så det kan varieras mycket. Jag får dock vänta med att träna med svart te, för damerna behöver få lära sig att man inte ska vräka om kull krukorna utan bara nosa på dem 😉 . Jag som såg ett färdigt resultat redo för youtube direkt 😉 .

Idag tog jag en kortare tur med Mira genom en lite skogsdunge och ner till en äng. Vi busade lite och sen vallade jag en ruta och la ut lite grejjer. Hon sprang bra ut och in första gången men travade ut de andra två, det får vi ta och fixa 😉 . Efter det tränade vi lite lydnad, det blev linförighet, platsläggande under gång och läggande från fot. Det sistnämnda gör att hon ser ut som ett fån…ööööh va? Hon är rolig hon, lägger sig helt ok (inte lika snabb som Kiwi) annars men inte då hon sitter fot 😉 . Vi gjorde även en lång inkallning och förflyttningar på stället och inget av det fanns det något att klaga på 😀 .

När jag kom hem var Johan och Kiwi på väg ner till bilen, han skulle byta till sommardäck (jag vet, vi är sena men vi har inte dubbar då det var inte så bråttom) och Kiwi skulle få frusen mat i solen. Det var inte en så bra ide visade det sig. Jag fick gå ner och hämta henne för Johan ringde och sa att Kiwi stod och frös med svansen mellan benen. Jag gick ner och träffade en jätteglad hund som sa att maten var slut nu. Inte konstigt att hon hade ont i magen så jäkla fort som hon åt, jag hann vara inne i fem minuter. Trodde detta skulle vara en bra aktivering för henne jag..suck…

Imorgon blir det kortdag för mig och även kort för Kiwi hemma. Vi ska ju till veterinären. Mira får däremot en lite längre dag då jag inte vill ha med henne i bilen nu när det börjar bli varmt och hon hatar dofterna uppe vid veterinären då jag har luckan på bilen öppen. Så henne ska jag ta ut och kissa så får hon sin isklump med mat i bian när vi åker. Hon kommer inte gilla det men hon skulle ju inte gilla att sitta i bilen hos veterinären heller så…men det vet ju inte hon.

6 thoughts on “Frusen mat – inte något för hungriga

  1. Då måste hon vara mer glupsk än Kiara *shock*
    Kiara har då aldrig frusit efter att ha ätit sin mat och hon har ju ätit den så hela vintern dessutom. Tycker ju att Kiwi borde vara mer van vid kyla, hon är ju dock än lapphund och bor i Nordpolen. 😉
    Kram

  2. Vad innehåller den frysta maten?
    Hoppas du uppdaterar snart så vi får veta vad veterinären säger!

    ———————————————————————————————————
    Frusen mat är bara hennes mat i vatten och så in i frysen med det. Det är en form av berikning för att hon inte bara ska slänga i sig maten, tydligen hjälpte det inte 😉 .

Kommentera

