Luktdiskriminering

Idag har jag äntligen fått prata med en veterinär. Jag fick reda på hur jag ska lägga upp träningen med först en vecka total vila, sen tio minuters promenad, sen 30 (kan ha varit 20 minuter där emellan) med en veckas intervall. På kvällen ringde en annan veterinär och sa att den första veterinären (hänger ni med 😉 ) hade glömt att fråga om jag ville röntga. Vi kom fram till att jag ska ta en extratid innan Kiwis massage (ser ni hur pengarna flyger iväg?) så får de kolla över henne igen och sen ska vi troligen röntga henne, om inte så blir det massage. Jag tror jag vill röntga, men det skrämmer mig samtidigt. Jag ska nämligen ut och biotopkartera i sommar, några veckor. Det är samma arbete som jag gjort förr om somrarna men den här gången ska jag få ta med hundarna och måste göra det första veckan jag är ute för Johan ska ut han med (han ska ta Mira). Det är fyra veckor fram i tiden, eventuellt får jag sätta henne på pensionat den veckan (de flyger iväg, ser ni pengarna?) så blir det fem veckors vila och sakta upptrappning. Om det är något annat fel än muskler så det blir mer vila vet jag inte hur vi ska göra….men det får jag oroa mig för senare.

Första utmaningen att hålla Kiwi lugn kom idag då jag kom hem och tog ut dem lite för att kissa och bajsa, vi gick 50 meter. Efter att jag slängt bajspåsen fick jag hålla nere Kiwi i kopplet för hon stod mer på två ben än på fyra,i nästa sekund åkte hon kana (hon gör det då hon blir lite uppjagad och inte kan få ur sig all glädje på en gång 😉 ), klapprade med tänderna och flög sedan på Mira och bet henne i benen 😀 . Man kan ju inte låta bli att skratta! Men hon får ju inte och hur får man dem att förstå det?

Nu kommer jag till överskriften 😉 .

Jag har tänkt att köpa mig lite lerkrukor och lära Kiwi att lukta efter en viss tesort (som då ska ligga i krukan och Kiwi ska lukta på hålen), detta måste ju vara en bra grej då de inte får röra på benen? När hon kan det (se vilka förhoppningar jag har) och det är höst så ska jag utveckla det till kantarellsök…förena nöjet med att plocka kantarellerna med att få jobba med hunden=skitkul!

Nu ska jag laga mat….halloj!

6 thoughts on “Luktdiskriminering

  1. Oj, ja jag ser verkligen pengarna flyga iväg… Hoppas allt kommer lösa sig till det bästa hur det än blir!

    Jag tror absolut luktdiskriminering är en bra grej när hunden inte får röra sig så mycket! Klart ni kommer att lyckas med det! 😀

  2. Tråkigt att hon fortfarande har ont men det är ju bra att du har en plan för hur ni ska gå vidare.

    Låter superskoj med luktdiskriminering!! Jag kan typ ingenting så du får gärna berätta hur du går tillväga :). Det skulle vara skoj å prova med Izla!

    Du får ge Kiwi en ”bli bra i knät”- kram från mig och Izla 😉

  3. Ja pengar skall man inte prata om. Slänger ut 600 spänn varje månad för Bengans massage. Hoppas det blir bra med vila en liten period så att du kan ta med henne…

    ———————————————————————————————————

    Jag betalade 400 första gången och nu 200 per gång, så det är inte det som kostar här i tack och lov. Dessutom är det en djursköterska som gör den.

  4. ja.. pengar är inte kul!! (trust me, been there, done that… suck).. men ring försäkringen, man vet aldrig.. kanske den täcker! verkligen trist när de blir skadade sådär… är det muskulärt så kan det ju vara bättre om 4 veckor.. värre om det är benen då…. jag hoppas röntgen går bra! Låter som en bra nosaktivering du planerar…!

    ——————————————————————————————————-

    Jag räknar med att försäkringen tar det om det går över 3000 som är min självrisk. Troligen gör det ju inte det, men kanske kan veterinären få massagen som en del i rehaben i så fall. Dock är den inte stor summa.

  5. Oj va jobbigt ni har det. Så korta promenader, hur ska det gå till, Kiwi kommer klättra på väggarna. Själv är jag lite skeptisk till att det verkligen hjälper, skulle prata med en duktig hundfysioterapeft (eller hur det nu stavas) och få en ”second opinion”, fast då rullar det så klart iväg ännu mera kulor.

    ———————————————————————————————————-

    Ja, det kan man ju säga att hon kommer göra 😉 . Jag tänker ge vila en chans så jag verkligen vet att jag försökt, sen får vi se om jag behöver gå vidare. Det blir ju garanterat resor och skit då också, det är inte bara positivt att bo i norr.

Kommentera

