Vad göra, vad göra?

Säg den lycka som varar.

Idag började dagen jättebra, lämnade av Johan och Mira i skogen på Fälleberget och begav mig till klubben för att gå en tur i skogen på klubben innan kursen. Kiwi fick vara lös och hade underbar kontakt med mig. Vi busade i vatten, vilket innebär att jag plaskar och Kiwi skäller och får tokspel och bara springer runt mig och hoppar över bäcken – skitkul 🙂 . Vi tränade lite boxhörn och hade jättekul, avslutade med lite passivitetsträning innan kursen drog igång. Kiwi var först ut att visa vad hon lärt sig men instruktören visste ju om att vi inte hade kunna träna så mycket. Sofia vann privatlektionen 🙂 , kul (men inte lika kul som om jag hade vunnit den *fniss*). Vi fick sedan reda på hur man gör olika smarta framförbyten när man ska mot olika hinder. Vi provade själv att göra framförbytena och det….eeehhh var ju en upplevelse, jag får träna mer på det  😉 . Sedan fick vi en och en prova på det med hundarna. Kiwi klarade det bättre än vad jag trodde eftersom vi inte tränat så mycket på boxen överhuvudtaget. Det var oftast matte som inte visade ordentligt och ibland Kiwi som inte visste att hon skulle hoppa över flera hinder för att få godisen 😉 . Jag är i alla fall väldigt nöjd och det är fortfarande väldigt kul. Det ska bli kul att fortsätta träna detta! Dock får det bli med Mira. Kiwi har ont igen… igår morse fick hon siste tabletten och igår kväll pep hon lite men som jag ignorerade, ville inte höra på det örat. Så idag, sista gången hon skulle in i bilen så tvekade hon tre kommandon. Hon som aldrig tvekar annars, men jag trodde hon såg något under bilen som var mer intressant och sa det en gång till och då hoppade hon och pep…sen kom den där blicken som är så jobbig att få, den som säger att det matte gjorde ont. Hon sa det inte så högt med ljud men blicken sa desto mer… Jag började nästan grina, hela dagen känns förstörd. Vad ska jag göra nu? Jag har i alla fall bestämt mig för att kontakta Sundsvall och höra med dem vad de tycker jag ska göra. Nästa kurstillfälle kan jag inte vara med så nu blir det till att träna Mira så vi kan visa att vi kan något till nästa gång igen. Funderar på hur jag ska vila Kiwi tills dess, helt och hållet eller bara med träning. Men det ger sig nog då jag pratar med veterinären.

När jag kom hem så åkte Kiwi in i duschen, dags för vårtvätt. Vattnet färgades beige och håret flödade av henne 😉 . När Mira kom hem så var det dags för henne, knappt ett hårstrå försvann så hon är nästan färdigfälld nu. Jag räknar med att det säger ”poof” på båda nu i alla fall.

Nu är det tvätten som gäller ikväll och kvalet i melodifestivalen 🙂 .

Vaknade föresten fem i morse, pigg och utvilad. Så jäkla typiskt, men jag tvingade mig själv att somna om till åtta 😀 .

Föresten, idag då vi satt och passivitetstränade så hoppade en ekorre i träden bakom oss. Den var kanske 15 meter bak oss och Kiwi såg den självklart. I vintras skulle det varit fullt pådrag med sirener men ni tittade hon bara och jag kunde belöna med lite korv och så var den ekorren glömd 🙂 . Så nöjd 🙂 ! Under hela träningen satt hon eller låg och tittade på mig med lugna mjuka ögon och huvudet på sne 🙂 . När hon är aktiverad och vi är aktiva och träna är hon verkligen underbar, men denna hund som sällskapshund…finns inte på kartan.

4 thoughts on “Vad göra, vad göra?

  1. Stackars lilla Kiwan! Vad tråkigt att hon har ont igen. Och hur ska man veta varför de inte lyssnar. Hade vi varit mer telepatiska så hade vår hundträning sett helt annorlunda ut. Pussa på henne från oss.
    Hi hi jag vaknade också kl fem men jag lyckades inte somna om så vi tog vår morgonpromenad 5:45 🙂

  2. svar; jo. hon brukar inte vara borta så där länge. Det är nog det längsta hon varit borta! Vanligtvis kommer hon tillbaks snabbt… jobbigt när det blir värre.. angående dagens händelser hos dig så har jag ju redan sagt vad jag tror….

  3. Så synd att du inte bor närmare, vi har en fantastiskt bra hundfysioterapeut i Linköping. Men det finns säkert duktiga sådana i närheten där du bor som kan känna på Kiwi och hjälpa er. Lycka till och jag håller tummarna att du hittar ”botemedel”

Kommentera

