Tjo va kul!

Igår var jag på klubben, det var tänkt att jag skulle stanna och titta på hela träningstävlingen i agility som hölls och innan dess hinna träna lite. Det regnade och blåste så mössan kom fram, någon hel träningstävling tittade jag inte på – bara tre hundar… brrr, kallt!

Men träning, det blev det 😀 .

Jag hade med mig båda och tänkte varva fint så ingen av dem blev kall, det visade sig att detta var smart då Kiwi fick uppleva vad som händer om man inte koncentrerar sig utan kollar efter dofter. Men nu tar vi ut lite i förskott. Jag började med att ställa upp hinderstöd för att köra lite träning av boxen, eftersom Kiwi ”vilar” så satte jag inte upp något annat utan tänkte träna att hon skulle gå emellan. Jo tjena 😉 . Hon fattade ingenting och blev bara frustrerad – ”det är ju meningen att man ska hoppa något, var är det?” Så jag gav upp och satte upp en mycket låg höjd på lite drygt 10 cm. Då fattade Kiwi 😉 . Hon hoppade först den ena och valde att hoppa den andra som stod i bredd, flera gånger. Några gånger försökte hon fuska men det syndes att hon verkligen valde mellan att hoppa och att fuska till slut – vid de tillfällena valde hon att hoppa 🙂 . Jag kunde även belöna med lek, otroligt roligt 🙂 .

Mira fick även hon prova på att hoppa, hon tyckte också det var kul men stördes lite av att de tränade skydd på planen intill. Hon är även lite för kommandostyrd, kan inte riktigt förstå att jag vill att hon ska hoppa utan att jag först säger hopp men det kommer nog 🙂 .

Jag tränade även lite cirkelträning, under tiden jag tränade den ena låg den andra plats. Gick väl sådär med Kiwi och det hände att jag helt plötsligt hade Mira intill mig också hihi. Men så är det 😉 . Det gick bättre efter ett tag då de fattade att de fick vänta på sin tur. Under Kiwis cirkelträning tappade hon fokus vid ett område och jag provade då att ”fela” henne genom att ge henne en ”time out”. Jag bytte helt enkelt hund och Mira fick ta över. Sen bytte jag igen och Kiwi fick en ny chans, även denna gång tappade hon fokus vid samma plats och jag bytte hund igen. Tredje gången höll Kiwi bra fokus och följde mig fint i cirkeln 🙂 . Det roliga var att hon, trots att jag gick och la henne  (glatt och trevligt) så blev hon inte frustrerad utan accepterade att jag la henne där. Dock fick hon en korv då hon la sig, kanske det som gjore det 😉 .  Men väldigt kul i alla fall att hon koncentrerade sig mer efter andra gången.

Vi gjorde även årets första uppletande!!! Fasligt roligt 🙂 . Kiwi var först ut med bytte grej (fyyy, matte att lägga ut flera) och då fick Mira ta över. Sen fick Kiwi leta efter sin älsklingssak, en liten träbit. en bäck stoppade henne lite på vägen men till slut hittade hon den = lycka 🙂 . Tänk att en liten träbit på fyra-fem cm kan vara så rolig?!

Det var överhuvudtaget en mycket rolig träning 🙂 .

Måste berätta vad som hände igår morse innan jag går och lägger mig (har jobbat 13,5 timmar och kört 60 mil – är ganska mör). Jag plockade upp en rulle med plastpåsar i köket och Kiwi stod och tittade på. Råkade få upp två och tappade den ena och då reagerade Kiwi blixtsnabbt med att helt spontant plocka upp den och trycka den i min hand 🙂 . Jag jublade och öppnade ”godisskåpet” (som tack och lov är i köket 😉 ), fumlade med godispåsen länge och stoppade sedan in tre minifrolic i munnen på henne…undrar om hon fattade 😉  ? För er som inte känner oss så bra så är detta jättebra gjort…av Kiwi alltså, hon är inte den som spontant tar något i munnen utanför träningssituationer!

Nu är det verkligen dags för sängen, en ny vattenprovtagningsdag imorgon….zzzzz.

3 thoughts on “Tjo va kul!

Kommentera

