Burträning

Jag tog mig sovmorgon idag, sov till halv tio. Det är inte riktigt jag men å andra sidan så var jag vaken tidigare då Johan skulle ut och fiska, så riktigt så länge sov jag inte ändå…försöker intala mig själv det i alla fall 😉 . Började dagen med att gå ut och kissa med hundara och sen en mysig frukost i lugnet (skönt med frukost i ensamhet ibland 🙂 ). Sen gav vi oss ut i värmen för en 7,6 km långpromenad. Man kunde gå i kortärmat!!! Det är ju vår ju, helt underbart!

När vi kom hem lät jag dem vila lite men sen kunde jag inte hålla mig mer, jag var tvungen och se om jag kan träna burträning och leka som belöning med Kiwi. Jag började med att leka upp henne, det gick faktiskt riktigt fort. Sen skickade jag in henne i buren och släppte ut henne på ”ta den”, första gångerna var hon lite tveksam och lekte lite lojt men så kom jag på att jag kan säga kommandot ”kör” i stället. Då jäklar åkte buren bakåt då jag startade henne och hon for efter leksaken (vem har min hund?). Tre gånger gjorde vi det och det enda ”dåliga” var att hon distraherades av hundskall och gick inte in i buren lika bra som hon brukade. Men det är ett väldigt litet ”dåligt” för att vara henne. Hon lekte och jag är så förbannat nöjd! Detta ska vi fortsätta med och jag hoppas att detta inte bara var en engångsföreteelse. Jag har beställt en bok (Control Unleashed) och även ett elastiskt rep (från klickerklok) att fästa i leksaker så jag kan erbjuda olika leksaker lite längre ifrån mig själv. Jag tror hon vill ha lite avstånd men många av leksakerna har ju så kort band, som hennes fårskinn till exempel. Johan kom hem med hinkar idag också så nu kan vi göra hinder och träna på dubbelboxen, eller början till den alltså. Dock tog han mina hinkar och jag får ta de gamla vi har…så länge varade lyckan av fyra röda nya hinkar 😉 .

Nu väntar vi på att klockan ska bli lite efter 13. Vi och två till ska ut till havet (var annars 😉 ) och grilla. Jag har snabbfrusit lite mat till hundarna så de också får sig lite gott. Det ska bli så mysigt! Första grillningen.

8 thoughts on “Burträning

  1. ja! tack.. det är superkul ju! jag blev inte alls så nervös som jag trodde.. och jag kommer ihåg banorna dessutom! nu är det bara lite perfektionist grejer som måste fixas.. jag är för slut för att läsa ditt fina inlägg.. men jag gör det imorrn istället 😉

  2. hi…hi…nu uppdaterar du så ofta så jag hinner inte med att komentera ju 😉

    Ja vette fasen varför han haltar han var ju helt fin så sent som i morse men när vi skulle i väg på långisen över fjället lyfte han upp frambenet och ömmade tydligt , och försökte slicka sig på trampdynan, men jag klarade inte av att se något fel med den eller i mellan … tar tiden till hjälp eftersom han i övrigt är i strålande form och humör

  3. Nu blev jag burträningssugen, vilket ord 🙂 Har ju aldrig tagit tag i det men det vore himla praktiskt.
    Visst är det härligt när man kan gå i kortärmat men du, jag hoppas att du inte kissade MED hundarna utan att du gjorde det inne innan ni gick ut. 😀
    Kram

  4. nu är jag levande igen… jag undrar bara, vad är meningen med burträningen? ska det leda till något speciellt?

    låter som ni också har fått vår där uppe nu! vad härligt!

  5. åsah : Burträning är ju med på att göra buren till en positiv och rolig plats att vistas på med både stängd och öppen dörr.

    Härhemma behöver jag för exempel bara säga ” buren” så springer kelpien i fullfart in i buren var den än står, både praktiskt och skönt att veta att han trivs bra med burtillvaron ( tävlingar, semester, skador – det finns många anledningar när burvistelse är guld värdt)

Kommentera

