Agilitykurs I

Idag var det första kurstillfället på handlingskursen jag och Kiwi ska gå. Jag har längtat så men inte riktigt vetat om jag kommit med så därför har jag inte skrivit om det här. Men idag var det alltså dags. Dock hade det blivit en dubbelbokning av klubben, där skulle det vara korning så vi fick åka till ett annat ställe. Men det gick lika bra det, fick till och med lite skotträning då militären håller till där. Ingen av hundarna reagerade dock på det vad jag såg, skönt!

Vi började med att sätta oss ner och lyssna på vad instruktören hade att säga. Hon visade även lite exempel på trix man kunde träna in och sen använda som bra uppvärmning. Jättekul att se! Sen visade hon även lite burlek och hur man kan få upp tempo i agilityn med hjälp av det. Här ska tränas burlek 😀 . Jag ska även försöka få in mer lek och kamp i samband med det så kanske jag kan införa lek i agilityn sen, det vore perfekt.

Våra första övningar bestod av följsamhet i cirklar, dels med hunden ytterst och dels innerst. Kan ju säga att matte måste träna på att gå i cirklar, jag gick mest fram och tillbaka 😉 . Kiwi var väldigt efter mig så jag ska börja med att gå och sedan när jag fått in att hon ska var bredvid mig så ökar vi tempot. Sen provade vi lite framförbyten, vilket jag till en början inte fattade något av och gjorde fel på fel och vimsade bort mig helt så Kiwi började skälla på mig. Hon visste varken ut eller in då jag inte kunde bestämma mig. Träning för mig själv med andra ord hoho 😀 . Snurr på stället gjorde vi också. En liten cirkel alltså, jag vet inte vad det kallades hahaha. Men det gick väl ok tycker jag. Hon gjorde ett blindyte en gång (ajabaja) men annars ok.

Det var varmt idag och det märktes på Kiwi, att vi dessutom inte har tränat så länge och med andra hundar på väldigt lång tid tog en del på henne så när sista övningen kom – hinderträning så var hon trött, väldigt trött. I första övningen skulle vi få hunden att självständigt ta ett hinder och sen snabbt vara där och belöna, vilket jag inte fattade till en början men men 😉 . Det gick så bra så vi ska börja träna med två hinder i bredd som ska utvecklas till en dubbelbox som hunden ska ta självständigt med lite hjälp av tecken från oss. Inget tjat och sånt 🙂 , det gillar jag :).  Som sista övning skulle vi ha de där två hindren som stod i bredd (första övningen, det ena ska sedan flyttas mer och mer tills de står i en rät vinkel). Här skulle vi göra en och en och eftersom Kiwi var totalt slut och riskerade att slockna helt så startade jag först. Haha, det gick ju sådär 😉 , men de lär sig inte om de inte provar alla sätt och ser vad som lönar sig och det tog Kiwi fasta på 😉 . Hon klarade det första gången, hoppade ut och valde att vända åt höger och ta det andra hindret. Sen hoppade hon emellan hindren, hukade sig och krånglade sig emellan på ett annat sätt, tog det andra hindret först…två gånger och till slut tog hon rätt igen och då slutade jag 🙂 . Men fan va kul det var! Det som jag kände var också att det är jättekul att man får lära sig så mycket nytt som kan, om ett tag – ta mig och Kiwi ut på tävlingsbanorna 🙂 .

Jag känner att jag behöver träna upp min förmåga att förklara, men jag hoppas ni förstår lite i alla fall 😀 .

Kiwi var för övrigt väldigt duktig, drog inte till någon annan hund. Men ville gärna busa lite med Sofias Emil (corgi cardigan som jag har skrivit om förut) men det var då de var intill så det får man ju räkna med. Så stolt matte 🙂 , Kiwi ville bara vara med mig 🙂 .

Innan agilityträningen var vi ute vid havet jag och Johan med hundarna. Johan stannade sedan kvar med Mira och fiskade lite medan vi åkte in till kursen. De hade haft trevligt de med. Mira hade vadat med Johan upp till magen (haha, detta ändrar jag inte – det var för kul. Hon hade dock vadat tillsammans med Johan i vatten som gick upp till magen) och stått bakom honom och snosat medan han fiskade. Han frågade till slut om det inte var kallt och Mira slog lite på svansen till svar 🙂 . Han skickade in henne till land lite och när hon suttit där ett tag (hon är så skön, hon står inte och tittar, hon sätter sig alltid och liksom filosoferar 😀 ) så frågade Johan igen om hon ville komma ut, så hon plumsade glatt ut till honom igen och återgick till att stå intill och snosa 🙂 .

Mira tappar päls, så fin hon är nu då hon är smal tycker jag!

Kolla in stilen på den där 😀 .

Mira tittar på Johan, blev blöt då hon satt för nära kanten i början, flyttade sig bakåt efter den här duschen 😀 .

Nästa vecka ska jag ringa och be om råd angående Kiwi. Hon skriker fortfarande till då och då och jag kan inte sätta fingret på vad det är. Det var en gång strax innan påsk, en gång på långfredagen efter långturen i Skuleskogen då hon hoppade in i bilen, en gång igår då hon hoppade in i bilen efter en lugn stadstur och en gång idag då Johan kliade henne på rumpan då hon låg och gosade i snön. Det är för många för att bara vara en tillfällighet men jag har ingen aning vad det kan vara. Det enda jag har att gå på är att det nästan alltid är då hon hoppar in i bilen och att hon igår, efter stadsturen lyfte på ett bakben-eller varvade trampande då hon hoppat in. Det ”roliga” är att hon inte reagerar alls då hon hoppar ur eller de allra flesta gånger annars då hon hoppar in. Hon kan leva rövare och springa, hoppa och gå långt och sen i nästa stund så piper/skriker hon till. Konstigt är det i alla fall, men vad kan en veterinär göra åt det? Jag fick dock rådet sist jag var där att fortsätta som vanligt så det kommer vi göra. Men vi ska ta ett snack till med veterinären nästa vecka i alla fall.

Nu är det lördag, jag ska betala räkningarna och sen är det kvällen 🙂 .

5 thoughts on “Agilitykurs I

  1. Jag ”torrtränade” massor när jag tränade agility, hade ingen chans om jag inte satte rörelserna i kroppen före jag körde med hunden. 😉
    Fina härliga bilder!
    Hoppas Kiwans mystiska onda försvinner!

  2. Härligt att agilityn gick så bra, låter som om Kiwi var riktigt duktig! 😀

    Otäckt att inte veta varför Kiwi reagerar sådär, hoppas att det försvinner snart!

  3. Jaha nu börjar du också använda sådana där obegripliga ord i din blogg 😉 Har fortfarande inte fattat vad ett blindbyte är. Men jag tittade lite på agillitytävling idag och det ser himla kul ut. Önskar man hade mer tid bara.
    Hoppas det inte är något med Kiwi men helt klart ska det kollas upp.

Kommentera

