Vi var för bra

Jag trodde aldrig att vi skulle få bedömningen att vi var för bra för att gå nybörjarkurs. Haha, Kiwi? För bra?

Allvarligt så var det jag som förde det på tal med instruktörerna igår, jag och Kiwi var de som hade tränat lite (jag hann ju träna några månader förra sommaren, lite sporadiskt) och jag kände att hinderträning kan jag klara av själv. Det är handligen jag vill ha hjälp med. Tog upp detta med instruktören som ropade på en annan och sa just det, att Kiwi var för bra. Det skulle bara bli tråkigt att stå och vänta på alla andra som försökte få hunden att till exempel gå genom tunneln.

Kiwi kan ju inte alla hinder, men hon gör dem och har inte rädlsor som många nybörjarhundar har. Hon har snarare idiotihjärna som tycker att gungbrädan är frän för den kan ju slänga av henne 😉 . Vi tränar kontaktfält och jag har knashunden som tycker just det är skitkul, medan de andra igår tränade på att bara få hunden att gå över balansbommen…ja ni fattar.

Så jag ska sätta upp mig på en kurs med en tjej som tränar efter en känd agilitytränare som dessutom klickertränar…vad är det han heter? Hon ska i alla fall visa hans handlingssystem och det är ju precis det jag vill!!!

Kiwi föresten, hade jag glömt hemma. Det måste jag ha gjort för lugnare och mer koncentrerad hund på mig har var det längesen jag såg. Direkt vi kom in i ridhuset tog Kiwi kontakt med mig och gick jättebra fot, satte sig perfekt bredvid mig och bara väntade på vad jag skulle säga att vi skulle göra. Hon minns från förra vintern hur vi hade så kul med lydnaden i ridhuset i Karlstad tror jag 😀 .

Det var många hundar i ridhuset, det skulle bli två kurser för nybörjare. Kiwi gjorde ett skällande mot en blandrastik men annars ingenting. Hon var som en stjärna, fick till och med beröm från en som sa va mjuk och trevlig hon verkar vara…jo tjena, häng med ut på en tur i skogen du haha! Men jag sög åt mig, det är inte ofta Kiwi uppför sig så här bra. Men när jag tänker efter så är det just på klubben, i ridhus eller på träffar som Kiwi uppför sig som bäst…Hon kanske har lite Nikita över sig, skärper sig då det är många hundar tills skillnad mot många andra som tappar koncentrationen helt? Nikita var alltid mycket duktigare då det var träning med många andra, har jag en till som gärna visar upp sig 😉 ?

Jag var i alla fall helt salig, vi hade så kul! Instruktörerna gillade nog inte mitt sätt att inte göra som de sa men jag vägrar stå och locka Kiwi genom en tunnel eller gå tillbaka och berömma henne när hon ligger stilla i väntan för att få hoppa över hindrena. Det sistnämda tänker jag som så att hennes största belöning för att hon ligger still är ju just att få hoppa och springa till skålen med mjukost. Kan tänka mig Kiwis reaktion om jag skulle gå tillbaka som instruktören sa och belöna henne genom att klappa på henne…”Vafan görö, jag vill ju ha ost…Sluta kladda!” hihi. Men hade det varit för några år sedan hade ju det känts helt rätt och det kanske kommer att fungera då jag får fart på bra belöningar men än så länge är det helt enkelt inte lika kul med mjukost innan hindrena som efter.

Jag fick också kommentarer för att jag inte var noga med att Kiwi inte skulle hoppa över hindret på väg tillbaka till start, hon gjorde det ju då jag inte sa något. Medan jag gillade att hon försökte få mig att ge henne ost 😉  och inte sprang efter de andra hundarna 😀 .

Nu vill jag åter igen att snön ska försvinna!!!

9 thoughts on “Vi var för bra

  1. När vi gick nybörjar kurs så fick vi precis samma kommentar.
    Att vi var för duktiga.
    Medans dom andra hundarna aldrig hade sätt ett 4pinnars slalom så dånade birk igenom det med grym fart =)

    Så alla övningar fick vi göra svårare än dom andra.
    Men på vår klubb är man tvungen att gå den kursen för att sen få träna själv.
    Så jag och birk gick kursen och sög åt oss all beröm vi fick =)

    Lycka till med handling kursen.

    —————————-
    Vi har ju tränat förut så då kan de inte riktigt tvinga oss att gå kursen, samma var det på min förra klubb. Jag har även, för en del år sedan i och för sig gått en kurs med Nikita. Men jag tror annars att det är samma regler här. Så klart man suger åt sig 🙂 .

    Tack, jag längtar till juni då den ska gå!

  2. kul att Kiwi testar för att få MERA ost. Det är det roligaste med klicker tycker jag, detta testande. Ritzie har mycket mer det tänket än Lasso. (Vilket beror på mig förstås)

  3. Vad glad jag blir att höra att jag inte är ensam! Jag gillar verkligen att gå på kurs och få massa tips, råd och infallsvinklar! MEN jag OGILLAR verkligen när instruktörer inte lyssnar, rackar ner eller försöker få mig att träna på ett sätt som inte känns rätt för mig eller passar min hund. Stå på dig och lycka till med Agillityn!

  4. vad kul! GRATTIS! vad skönt det är när det går så där bra!! men jag kan förstå att dom säger att hon inte ska hoppa på tillbakavägen.. för det är svårt att få bort sen.. och de kan lätt hoppa hinder som bara är där i vägen.. om man lär in det från början så kan det bli lättare sen.. men jag kan förstå din tanke också (så gör jag också, fast nu har jag förstås lite problem med det ibland… så jag tänkte att du kanske kunde undvika mitt misstag 😉 )

    jättekul att du ska få gå på en annan kurs! det kommer säkert bli svinkul… speciellt om man får lära sig en massa nytt… sen får du ta och gå med i nån träningsgrupp.. det är ju det bästa…

  5. Åh så roligt, vad glad jag blir att Kiwi skötte sig så bra! 😀 Hoppas du kommer med på den där handlings-kursen, det låter ju perfekt!

Kommentera

