Skoterhelvete

Eller ska det vara hundhelvete? Jag har efter denna helg upptäckt att hon blir superstressad av skotrar, varför inte…det är ju inte så att vi har något annat att träna! Hon var ruskigt stressad på skidturen efter att den första skotern åkt förbi, skrek och smällde ihop tänderna (skallrade) och var helt okontaktbar. Var vi på avstånd gick det bra men nära kunde hon inte hantera. Jag försökte stanna varje gång hon började tjuta och smekte henne på huvudet, ögonen var stirriga och hon var inte alls villig att ta kontakt med mig. Jag gjorde så X antal gånger men struntade till slut i det och lät henne dra mig på skidorna samtidigt som hon pep och skrek om vartannat. Jag ville låta fiskaren på isen ha det lugnt och inte störa sig på Kiwis skönsång. Hon lugnade till slut ner sig…då kom det en till. Vi kunde valt att skida någon annan stans säger ni? Jo, om jag hade turskidor kanske det kunde gå men nu har jag inte det så vi har egentligen inget val om vi vill åka skidor, jag måste ha något slags spår om jag vill ta mig framåt.

Hela turen var inte kass, Kiwi och jag njöt i backarna då hon drog mig så det gick riktigt fort ett tag, förbannat kul!Vi hade en fikastund på ett ställe och trodde inte att det var så djup snö, men vi var tvungna att åla oss fram utan skidor då vi inte ville sjunka ner till midjan (om nu det tog stopp där) i kramsnö.

Ytterligare en sak hände och det var att Kiwi under ett av hennes lössläpp (vi släppte henne då och då, eftersom man i god tid hörde skotrarna) sprang efter snö som ramlade från träden. Vi tog det ju lugnt för vi visste att det inte var djur och att hon inte tog sig långt och det gjorde hon ju inte heller. Vi gjorde dock misstaget att inte ropa på henne utan gömma oss i stället och Kiwi sprang förbi oss för att leta och försvann bortåt skotervägen…jävlar! Så hörde vi skotrar igen, och Johan sa att han skulle åka efter henne…Så möttes han av Kiwi 20 meter framför skotrarna, springandes ikapp…. suck. Hon sprang rakt fram till mig och tyckte att allt var mycket spännande, skoteråkarna hälsade och log – de hade tydligen uppskattat sällskapet 😉 . Mira var överlycklig då Kiwi kom tillbaka, hon krumbuktade sig och pussade på henne, precis som om hon hade varit borta i mer än den minut som hon var borta.

Ja suck, om man kunde dra tillbaka tiden och ropa efter henne 😉 .  De säger föresten att lapska vallhundar mognar sent, jag hoppas att det räcker med tre år.

Bilder från dagen kan ni se här.

Idag är mina ben stela och armarna värker, konstigt för det gör de aldrig efter ett body combatpass. Underbart är det i alla fall, jag vill ha träningsvärk så man vet att man har gjort något 😀 .

För att mjuka upp lederna fick jag med mig Johan och hundarna ut på en långtur längs Gådeån igen, denna gången blev turen tre timmar då vi gick en extra slinga. Vi såg strömstare och min dröm föddes om ett nytt objektiv till kameran, tänk att kunna ta bilder på fåglar som denna:

dsc_0182

Nu var ju inte solen framme så den blev ganska mörk men jag skulle så gärna vilja fota lite på avstånd. Får väl lägga till att detta inte är en strömstare utan en talgoxe, ser ut som en hane till och med men det är svårare att se i denna vinkeln.

Vi tränade lite passivitet och det gick bättre ju längre fram å turen vi var 😉 . Hon hade väldigt svårt att hålla klaffen vilket irriterar mig något enormt. Jag hoppas att det enbart är understimulering, det kan jag ta för då är det mitt fel och då vet jag också att det kommer bli bättre när snön försvinner och vi kan börja träna igen. Nästa vinter ska jag lösa ut ett ”pass” så jag kan träna i ridhuset men i år var inte det aktuellt på grund av Kiwis sträckning (som nu verkar vara helt bra!).

Bilder från dagen kan ni se här.

Imorgon ska jag träna lite agility då det ska vara en ”prova på” inför nybörjarekurs som vi ska gå. Det ska bli kul, jag räknar med en överspelt hund som ser i kors efteråt 😉 .

One thought on “Skoterhelvete

  1. Jag kan känna din frustration. Man vill så mycket med sin hund men där är liksom inte på samma våglängd. Vet precis hur det är även om våra problem är helt olika.
    Kram

Kommentera

