Agilitytankar

Jag ska ju börja kurs i agility är det tänkt. Så nu snurrar tankarna då jag gärna vill ta med mig klickertänket in i den sporten men inte har någon aning om hur det kommer tas emot av instruktörerna om inte jag har en direkt plan för det hela.

Man ska till exempel ha med sig en skål, vilket då kommer användas för att ställas i slutet och på det sättet lära in ”framåt” över hinder. Helt ok, men finns det andra sätt?

Jag vill inte heller visa henne med handen i inlärningsstadiet utan har vid varje hinder låtit henne prova och sen har rätt beteende gett utdelning. Hon har på det sättet ”lärt” sig tunneln, däcket, gungbrädan och hopphinder. Detta kommer jag fortsätta med och senare lägger jag in kommandon.

Slalomet är mitt största ”hur ska jag träna detta”. Två alternativ, 2×2-metoden (Shaping Sucess av Susan Garrett) eller shejpa…det skulle ju vara roligast att shejpa men jag tänkte ta upp detta med instruktören och se hur de tänker. Jag kommer dock inte att visa på något sätt. Mitt mål är att ha ett snabbt och självständigt slalom.

Jag ser fram emot morgondagen men skulle gärna vilja ha lite åsikter om det jag sagt här innan dess…snälla 😉 .

8 thoughts on “Agilitytankar

  1. så kul ni ska ha!
    Jag tycker du tänker rätt.
    Kör så mycket på frivillighet du bara kan, utan lockanden. Med kanonbelöningar blir det asbra!

    ————————————————–

    Ja jag ska verkligen försöka. Synd bara att Kiwin inte vill ta leksaker…men det kanske, kanske kommer, man vet aldrig.

  2. låter jättekul! vad är instruktören för nån? håller hon/han på med klickerträning? hoppas det, då kan hon eller han lära dig mycket…
    låter som en bra plan ändå! kul sätt att lära dom hindren.. hur ar det gått? det är egentligen bara slalomet jag har shejpat fram..
    skulle vilja lära mig mer om 2X2 metoden.. agilityn börjar snart för mig med.. KUL!!
    (du får gärna kommentera mina filmer och säga vad du tycker jag kan ändra på och hur jag kan göra….)

    ——————————————————

    Vet inte alls vem instruktören är faktiskt, det är en prova på imorgon och så får vi se vad de säger.
    2×2-metoden finns i boken Shaping Sucess, jättebra bok!
    Har ju, som du vet 😉 kommenterat :D.

  3. till slalomet har du ju tex koppelmetoden för att hunden ska få ett självständigt slalom och båda sidor ska bli lika bra

    En medhjälpare som håller hunden i koppel/lina och du ställer dej på andra sidan slalomet
    (man börjar ju med bara 2 pinnar) och lockar/ropar/pratar med hunden.
    Medhjälparen släpper bara fram hunden när den gör rätt/tar rätt ingång.

    Sen allt eftersom kan man ha skål efter slalomet som den ska sikta på.

    Lite dåligt förklarat kanske men det finns nog på nätet att hitta.

    Hoppas ni hittar en metod som funkar för er. Agility är verkligen skit kul.
    Skulle inte kunna tänka mej att sluta träna..

    ———————————————————-

    Koppelmetoden funderade jag på, men jag vill kunna träna själv och med så lite hjälper som möjligt. Har nu fått tips om channel-metoden och den verkar super för Kiwi som blir så lätt frustrerad.
    Tack för tipset!

  4. Härligt med agilitykurs! 🙂 Klickertänket borde ju helt klart gå att applicera till agilityn, jag vet att det finns någon bok om det. Men jag kommer inte ihåg vad den heter. 🙂
    Hoppas ni får det kul!
    ———————————————————-
    Shaping success kanske?

  5. Hoppas att det är nån riktigt bra instruktör på kursen som kan hjälpa dig och Kiwi med det här! Ska bli så spännande att följa hur det går för er! 😀

  6. Vad roligt att ni ska gå agilitykurs! Hoppas att instruktören är bra. Ska bli jättekul att följa utvecklingen! Jag undrar om jag kommer träna agility med Rut sedan. Jag tycker att träningen verkar väldigt rolig, och det vore en rolig utmaning i att få till ett riktigt bra slalom och en bra handling.

    Jag är själv både dålig på att läsa andras bloggar och att blogga själv nu. Till sist så tog exjobbet överhanden, men jag hoppas jag kommer igen snart!

  7. Hemma så är det många agilityfolk som tränar sina hundar med klicker i lydnaden men hur de gör i agilityn vet jag inte. Men det kan väl inte vara omöjligt att få träna på sitt sätt.
    🙂

  8. Jag har lärt Linka slalomet enbart med klickern. Ett super bra resultat, hon har lärt sig det fort.
    Klicker är fantastisk

    ———————————————
    Klickerträning är super ja. Jag har tänkt mig att använda shannel…eller koridorträning med Kiwi. Jag har shejpat in flera pinnar men hon blir lätt frustrerad och detta tror jag kommer minska om jag har så hon bara får springa.

Kommentera

