Rådjursträning

Försöker kompensera min frånvaro, fungerar det 😉 ?

Kiwi och jag tränar i alla fall mycket på rådjur just nu, trixträning och det andra känns inte lika viktigt. Strax efter jul kunde jag inte gå på berget med henne för att hon skrek och var totalt okontaktbar direkt hon bara kände lukten av rådjur. Jag höll henne oftast bakom min rygg stora delar av promenaden. Så började vi vara mer noga med att ha hundarna isär eller åka bort båda två på helgerna och jag såg direkt att Kiwi uppskattade att ha hela min uppmärksamhet. Jag har skvallertränat så gott jag kunnat med rådjur, men varje doftande har jag inte belönat…hur ska jag veta till slut om det det bara är nosande eller rådjursnosande? De första gångerna jag tränade bestod det mest i att säga bra till en hund som stretade och drog och även ibland skrek ut mot skogen. Kan säga att det kändes ganska knasigt men in med tuben i munnen bara och spruta på 😀 . Ganska snart började Kiwi reagera på mitt bra och vända om och ibland komma mot mig trots lukterna. Tack vare snön har jag även kunnat ha henne lös då hon inte kommer så långt då hon gått utanför stigen och vi har på det sättet kunnat träna utan att jag eller linan stört. Hennes val hela tiden!

Hon har som sagt varit lös i skogen och inte skrikit eller stuckit, men dock varit mer okoncentrerad på mig då Johan är med. Idag såg vi vårt första rådjur, som tur är så har jag varit duktig på att ta med godis eller tubost på morgonpromenaderna även om jag är halvt dö av trötthet. Idag stod den alltså där, inne i en gles glänta som en skugga men fullt synlig. Kiwi tittade på den och vände om mot mig för att få godiset (kräftost 😀 ). Jag tackar för att den stod helt stilla och tittade på oss hela tiden så vi kunde upprepa detta några gånger med enbart en pipande hund, men inte pipande efter rådjuret så mycket lät det som utan mer lite valsvårigheter…rådjur – ost – rådjur – ost, vaaaad ska jag välja? (kan tala om att under tiden detta skedde var Mira inne och sket i samma skog 😉 )

Men ni kan tro att jag är nöjd med den här träningen, på så kort tid som vi tränat ordentligt på detta och jag inte slarvat med att ta med ut gott på morgonpromenaderna även om jag helst bara vill gå och få det överstökat 😉 .

Mira har ni officiellt fastnat i snön. Johan hade slängt ut godis på sidan av stigen då de var uppe på berget igår för att få Mira att jobba lite mer för födan 😉 . Hon skuttade glatt ut och Johan gick vidare och tänkte att hon skulle hinna ikapp. Han stannade efter en stund då ingen Mira kom…ropade, nej ingen Mira… Gick då tillbaka och hittar Mira helt utsträckt som om hon krålade i snön, pipandet lite ynkligt…”jag kommer inte upp!”. Johan hejjade på henne och till slut tog hon sig upp. Busigt värre blev det och hon sprang iväg längs stigen 😀 . Jag skrattade gott då jag kom hem igår och fick höra detta 😀 .

7 thoughts on “Rådjursträning

  1. Va skoj å höra om Kiwi och rådjuren, vilka framsteg!! Vi har inte så mycket råddjur här men däremot harar och kaniner. Det krävs mycket för att Izla ska motstå en iväg springande kaninrumpa ;).

    Haha…jag ser Mira framför mig…fast i snön, hihi lilla sötnosen 🙂

  2. vad kul att höra att det går så bra med rådjuren!!! jag är dock inte där med aila! jag hinner aldrig, för hon visar det inte först…. så då ser jag det bara och då sticker hon… hade hon visat det på nåt sätt med pip eller vad som helst, så kanske man skulle hinna före… hon har ju förstås lite galenhetsspring i benen när hon känner lukten.. så ibland så kan jag hinna… svårast är när dom dyker upp typ nån meter framför nosen….

    här börjar snön äntligen smälta bort lite… men jag är inte allt för hoppfull än…

  3. Så underbart det måste kännas när skvallerträningen gett resultat. Lasso har varit odräglig denna vecka på att skälla på kvällspromenaden, jag har inte sett något, Ritzie visar ingenting men han kan börja skälla på ingenting alls känns det som. Jobbigt.
    Har skaffat en blogg nu. Välkommen till ritzie.dogblogg.eu

  4. Haha, stackars Mira som fastnade!

    Pix bröt sej in i grannens gård häromdagen, där fastnade hon i massa bråte och skit, så jag var tvungen att klättra dit och hämta henne.

    Samma grannar äger en liten chihuahua, och dom HATAR verkligen våra hundar… *skratt*

Kommentera

