Helt slut!

dsc_0034

Ja det är ett trix, ”hejdå” heter det. Pia har lärt henne det.

Jag är verkligen helt slut efter dagen, så slut att jag unnade mig ett varmt bad och vin på söndagskvällen. Underbart efter min och Kiwis dag! Jag säger bara jag och Kiwi för Johan och Mira hade lyx idag! Vi åkte alla ut till Skärsviken vårt nya favoritställe här uppe. Johan tog skidorna men eftersom jag ville ha mer koll på Kiwi och kanske släppa henne så valde jag att gå/pulsa. Så mycket snö kan det ju inte vara ute vid havet, tänkte jag….eeeeh jo. Jag hade Kiwi i bältet och hon fick helt enkelt gå där jag gick och eftersom jag inte ville förstöra spåret så var detta bredvid. Det var dessutom enklare för mig att gå där så allt var grönt till en början. Men det blev jobbigt, väldigt jobbigt. Vi var ute från halv tio till halv två och under den turen kanske vi var stilla 45 minuter för fika. Jag och Kiwi pulsade ibland i 10 cm snö (LYX!) och oftast 30 -35 cm men ibland ända upp till låren!

Till stor del hade vi roligt men Kiwi, som har gått tillbaka i utvecklingen och inte har en aning om vad passivitet är var till stor del påfrestande. Men jag kunde ha henne lös bitvis och när hon försökte sticka en gång så ropade jag till Johan att han skulle vara tyst och när jag busvisslade så stannade hon upp, avvaktade och gjorde sitt val…vände om. DET, mina damer och herrar är ett stort framsteg! Det fanns inte ens på kartan förut så jag är oerhört nöjd med det. Jag funderar på att köpa mig en visselpipa, för hon reagerar väldigt starkt på visslingar, i början bara stannade hon upp men vid det tredje tillfället jag visslade idag så vände hon och kom som en kula…så gott det gick i snön 😉 . I slutet på promenaden var jag rejält trött och det ömmade fram på låren, inte ens body combat kan göra det. Kan bara tänka hur det var för Kiwi som jag tvingade gå med mig utanför skidspåret 😉 . Tungan hängde 😀 , oerhört skönt att få trötta ut en outröttlig hund måste jag säga hihi (jaaaa, jag vet att jag är elak).

Några bilder från dagen:

dsc_00131

dsc_0031

Här kröp hon och visade tänderna samtidigt, i ca 10 meter…inte många som har den kapaciteten 😉 .

dsc_0006

Svallis fanns det gott om.

dsc_0061

Kiwi ville inte riktigt vara med idag.

Fler bilder kan ni se här.

Skärsviken 090301
20 thoughts on “Helt slut!

  1. vekligen fina bilder =) Ser så underbart härligt ut med snö, och åka skidor. DET VILL JAG MED =) Kul att det har blivit lite framsteg med Kiwi när hon är lös.. Mina två stack idag o jagade kanin, gissa om jag blev irriterad. jäkla hundar.. KRAM

  2. Haha, herregud, jag kan tänka mig att det kändes i låren efter att ha pulsat runt i snön så länge! Va söt Mira är när hon gör sitt hejdå trix!

    • Det är en metod utvecklad av Susann Garret. Man börjar med två pinnar och utvecklar det därifrån, jag är inte så ”haj” på metoden men det står mycket om den i hennes bok shaping success. Jättebra bok!

    • Åsah: Tack och lov slipper vi skoterspår där ute. De är överallt annars men här kunde vi njuta av lugnet…då inte Kiwi höll pipa menar jag 😉 .

  3. Oj va ni har mycket snö. Jag förstår att du är trött och jag som beklaga mig över våran knappa decimeter i skogen. Skönt att det är fler som har teflonminne för namn.

  4. Skicka ner lite snö till oss i småland. Mina är alldeles för lättfotade, de behöver lite motstånd!! Härliga bilder speciellt Kiwi när hon kryper och visar tänder. Undrar om du får extra poäng för det i en brukstävling 🙂

  5. Snacka om effektiv träning för både matte och hund! Du gjorde dig verkligen förtjänt av badet och vinet!:)
    Kortet på Kiwi där hon kryper och visar tänderna är underbart!
    kram

Kommentera

