Bergstur

dsc_0045

Johan skulle ut och spåra djur med arbetskamrater idag. Jag skulle gärna velat följa med men jag vill inte lämna hundarna hemma en hel dag då det äntligen är helg. Vi kunde heller inte ta med dem för de kan inte ta sig fram ute i markerna nu, det är för mycket snö.

Så jag tog med mig tjejjerna upp på berget.  Jag hade mjukost på tub och torrgodis i fickan,  redo för träning! Jag hade redan bestämt att Kiwi idag skulle få vara lös, det är ju ganska riskfritt idag för skulle hon gå av stigen så skulle hon inte ta sig framåt 😀 .  Jag slappnade därför av och vilken underbar kontakt vi hade, kan det vara tuben jag bar på som drog 😉 ? De fick springa och det gjorde de, fram och tillbaka till mig 🙂 . Båda lydde mig då jag ropade på dem förutom Kiwi en gång då hon kände något och då blev det koppel en stund – det postiva var att hon här inte ens försökte sticka och hon varken pep eller skrek efter luktens ägare 😀 . Efter en stund var hon åter igen lös och tog kontakt och kom in jätteofta. Jag tänkte att jag skulle fika i skogen och även att det skulle bli lite jobbigt för dem och därför gå av stigen. Men hahaha det skulle jag inte gjort. Jag fick åla mig tillbaka med snö upp över rumpan! Så jag höll mig på stigen 😉 . När jag trampade utanför så sjönk jag direkt!

Både jag och hundarna njöt för fulla muggar 🙂 . Idag är det nämligen även sol och -9 och bara lite vind. Snön lyser vit (ibland gul 😉 ) och det ligger snö på trädgrenarna. Äntligen fick hundarna springa av sig ordentligt!

Nu har jag ändrat åsikt om snön, den får gärna vara kvar länge till så jag hinner träna mycket med lös hund, man styr så mycket mindre då! En gång på väg hem så skuttade Kiwi som en gasell två gånger och skällde till. Jag visste ju att hon inte kunde ta sig ut i snön så jag och Mira stod och väntade på vad hon skulle ta sig till. Efter att hon snosat i luften vände hon om till mig 😀 . Hon försökte inte ens sticka ut i snön (jag håller stenhårt på att hon valde mig, inte att hon visste att hon inte kunde ta sig någonstans 😉 )! Mer än en halv tub mjukost gick åt idag, men det var det värt!

Fler bilder från dagen kan du se här.

Här hemma har vi tränat på att stå med alla fyra benen i en stor låda. Kiwi fattade nästan direkt men har svårt att stå still i lådan med alla fyra tassarna. Matte kanske vill att jag ska hoppa igenom den? Mira försökte som vanligt apportera den 🙂 men hon har lyckats ställa två tassar i lådan hon med.

Nu ska jag ut och njuta lite mer av solen. Borstade och klippte klorna på alla tre djuren förut. Miras klor växer som ogräs och nu när jag har börjat jobba har jag glömt dem på veckorna, vilket ni kan se på bilderna då hon reser framtassarna…huuu. Men de är värre på bild än i verklighet, pälsen är uppdragen. Men långa det är de så jag måste skärpa mig!

En fråga? Varför tokfäller båda hundarna när det är vinter, snö och nästan inte en dag under -10? Jag har frågat det förut tror jag men jag fattar inte. De fäller som attan båda två!!! Det är ju långt till våren!

7 thoughts on “Bergstur

  1. Är du lugn är Kiwi lugn. 🙂 Tro mer på dig själv än mjukosten. Jättehärliga bilder, Jag var och kände på en Nikon i tisdags. Nu är det bara lottovinsten kvar att vänta på. 🙂

  2. Hej där!

    Kul att du hittade in till oss 🙂 ja skruttan är en ängel för det mesta men ibland vaknar fan i henne och hornen växer fram ur pannan och dinglar glorian i den *skratt* men hon är ljuvlig ändå! 🙂

    Hon har iallafall förlängt mitt liv med många år då man skrattat sig fördärvad åt alla tokerier hon hittat på (när hon inte skämt ut matte förståss 😉 )

    Välkommen åter!

  3. Vilka härliga bilder, har ni lärt Mira det där eller har du ”fångat ögonblicket”

    Snö är kul , iallafall när det är ordentligt med snö och fint vinterväder, då kan man ju utnyttja snön till både skidåkning och till hundträning av ymse slag 😀

    ——————————————————————-

    Pia har lärt henne det, det heter ”hejdå” 🙂

  4. schysst bild!!! låter mysigt.. kul att det gått så bra! då är man nöjd… jag hade samma grej här nyss.. mitt i januari så börjar hundarna fälla ALLT hår.. Aila blev typ naken… varför fälls det mitt i vintern undrar jag med…
    första gången jag kom till sverige med Vazy så tappade hon all päls.. sen fick hon tjock och galen vinterpäls just till sommaren.. perfekt va?

    ———————————————————
    Låter inte så smart nej 😉 .

Kommentera

