Tur var för sig

Så snöar det igen då…undrar när all snö kommer vara borta härifrån 😉 .

Idag tog Johan med sig Mira upp på berget, jag fick inte följa med…eller var det innerst inne Kiwi Johan inte ville ha med…han kanske ville ha lite lugn och ro 😉 .

Jag skulle ju egentligen med Sofia ut med några fler, men eftersom vädret är som det är vill jag inte ge mig ut på vägarna ”i onödan” och därför drog jag mig ur. Lite tråkigt men vi har inga dubbdäck och jag vill inte fastna i snön eller riskera att inte ta mig upp för backarna. Förhoppningsvis ska det väl vara bättre väder nästa gång de ska ut på tur.

Jag tog därför med mig Kiwi och leverpastejtuben ner till havsviken och gick längs strandpromenaden. Jag släppte henne på de öppna planerna som är vid ett stort hus där och Kiwi njöt då snön yrde och hon kunde skutta (pulsa 😉 ) i snön! Vi tränade på dutt i handen och hon älskade att komma då jag hade öppen hand vid sidan av mig…varje gång gjorde hon en perfekt ingång…eeeh va? Hon kom som ett skott utan att jag sagt något, bara stod emd öppen hand vid sidan, och satte sig fot (!). Undar hur hon kom till den slutsatsen, vi har inte tränat på det. Jag avvaktade dock varje gång och då duttade hon. Jag provade även att träna bara duttar och det gick jättebra, så ställde jag mig så igen och hon gjorde en perfekt ingång igen…suck. Men asch, hon tyckte ju det var kul och någon gång trillar det nog ner.

Johan hade även han haft en bra tur. Han och Mira hade letat efter älg men bara träffat på en irländsk settertik, de hade lekt ett tag i snön. Jag vill bara förtydliga om igår, i vanliga fall jagar inte Mira så hon är alltid lös på turerna. Det var väldigt mycket snö och de pulsade tidvis i snö upp till ljumsken på Johan…Mira är ganska slö nu 😀 .

Nu ska jag slappa lite och sen är det dags för en kortare tur igen…kanske 😉 .

11 thoughts on “Tur var för sig

  1. Jadu, jag skulle gissa på att snön försvinner i slutet på april kanske.

    Haha, kanske är det så Kiwi fungerar, försök lära henne en sak så kommer hon på hur man gör nåt annat? 😛

  2. slalomen har jag tränat med shejping.. alltså, en pinne i taget typ.. tränat ingångar mest från båda håll.. som sagt börjar jag med ingångar, sen två pinnar, sen 3..och sen är det lätt… aila har fattat det här sättet på bara några försök..jättekul..sen gäller det bara att få in hastigheten.. det har jag gjort med bollar och annat kul… men jag tror faktiskt hon skulle kunna vara lite snabbare om jag tränade mer…
    synd att det blir så mycket uppehåll i agilityn hela tiden.. nästa år ska jag träna på vintern också!

    sommar vill vi ha!!

  3. Det är ju så myckigt och härligt med snö, vi har haft rent för lite av det här nere i söder. Men nu så kan det va så, nu vill vi har vår. Kan tänkamig att det är inte det lättaste att g i så mycket snö, både för hundarna och för er.. Nu har ni fått rejäla benmuskler denna vinter då =) HE he he he.. KRAMAR

Kommentera

