Skidtur med älgkontakt!

dsc_0027

I morgon kommer jag ha stor smärta, väldigt stor. När jag redan nu känner att ljumskarna och ena axeln ömmar så kan jag bara förställa mig morgondagens smärtor. Men det var det värt, vi har varit på skidtur idag! Första gången jag stod på skidor sen jag var runt 8 år…det är hmm, 20 år sedan! Kiwi och jag trasslade in oss lite ibland men det gick helt ok…tills älgen kom.

Jag såg den och tänkte inte en sekund på Kiwi utan bara på att Johan skulle ta kort på den. Älgen verkade skrämd och sprang rakt mot oss, Kiwi vrålade och Mira tog det som ett uppmuntrande till jakt och stack emot den. Älgen vände och Mira sprang efter. Men så tog skoterpåret slut och snön började bli djup…då tyckte Mira att det blev för ”jobbigt” och slutade. Så väldigt motiverad var hon inte, men hon trodde nog att vi uppmuntrade henne…en gjorde ju det men inte vi tvåbenta.

Annars var turen jättetrevlig och jag hade riktigt roligt, detta vill jag göra om! Kiwi uppskattade inte att gå i sele och lina men då djuren inte lockade gick hon riktigt fint. På väg hem skuttade fem rådjur över isen, ganska långt framför oss. Jag var mer med här och tog fram tuben och matade båda hundarna. Kiwi uppförde sig då bättre men var ändå velig och trasslade in sig i mig ganska många gångr då vi åkte över spåren.

Förutom oss hade vi skoteråkare och pimplare på isen, en pimplare såg väldigt skum ut så Kiwi var tvungen att skälla ut honom…suck.

Bilder från dagen kan ni se här.

Imorgon ska jag åka och möta upp med Sofia och följa med henne och andra som hon känner på tur med fika. Hoppas det inte blir snöoväder bara, då är det inte så lockande och det är tydligen två chihuahua med inte så lätt för dem att ta sig fram då.

Harriet! Lycka till!!!

3 thoughts on “Skidtur med älgkontakt!

  1. ja, alla säger ju det.. fast det är inte så lätt!
    mysigt med skidåkning..gjorde det här för nån vinter sen också.. tänkte att Vazy skulle dra mig på isen.. men hon är ingen draghund.. gillade inte selen och går gärna i cirklar… sålde selen och ska köpa en annan sort som inte klämmer på sidorna som den jag hade (jag hade ju en riktig draghundssele…)..

Kommentera

