Snö, blåst och -13

Ja i det vädret gick jag och Kiwi ut i idag. Johan och Mira åkte iväg innan oss och skulle bege sig ut på en skidtur, men eftersom jag är förkyld så känner jag inte riktigt för att anstränga mig så mycket. Mira hade tydligen haft jättekul och jagat och busat Johans skidor 😀 , letat mus i snön och sprungit som en galning 😀 . På väg hem hade de sett en labbe, kanske 100 meter ifrån dem och den hade gapat och dragit i kopplet för att komma till dem. Stolt kunde Johan berätta att Mira gick och tittade på honom och brydde sig inte ett dugg om den andra hunden, hon är bra tränad den tösen 🙂 .

Jag hade tänkt att gå upp på berget med Kiwi men kände att jag nog inte var redo för en sån strapats med halsont och snuva så vi gick vår vanliga strandpromenad i stället. Dessutom skulle jag lämna in ett paket och köpa ben så det passade bra att gå dit ner och sen gå på stan lite. Kiwi var som vanligt då vi är själva – underbar! När jag släppte henne blev hon som tokig, inte nog med att det låg nysnö på backen det snöade ju på samma gång! Hon sprang, snurrade, skällde och levde rövare 😀 . Så tittade hon eller så kom hon intill mig för lite skinkost 🙂 . Jag tränade lite inkallningar, jäklar vad snabb hon är…lite mer kul var det idag också för att hon fick kämpa ordentligt för att ta sig fram, det är som sagt en del snö. Vi attackerade även ett träd som föll i höstas och letade tillsammans fram en passande pinne att leka med :D.  Strax efter det upptäckte jag att jag hade tappat skinkosttuben, jag ropade på Kiwi (som kom som en raket 😀 ) och tänkte sen, asch jag chansar. Skickade henne direkt förbi mig – ”hämta”. Hon sprang vidare och såg vad jag ville att hon skulle hämta. Tog den i munnen och kom till mig varvid jag vände på tuben och sprutade ost rakt i gapet! Hon hämtade en metalltub, mitt i vintern!!! Duktiga tjejjen! Jag blev så glad (först väldigt förvånad)!!!

Vi gick vidare på turen och väl i stan band jag henne utanför posten (som inte är någon riktig post 😉 ) där jag kunde se henne medan jag skulle skicka ett paket. Kiwi satt som ett ljus hela tiden och sa inte ett ljud, träningen med Mira som är tyst har gett resultat!!! Osten sprutade när jag kom ut kan jag tala om 😀 . Sen gick vi vidare till djuraffären och köpte lite ben och sen bar det iväg hemåt. Hon fick vara lös lite till och då mötte vi en tant som log så åt henne, jag var mäkta stolt för just då ropade jag in henne (för att tanten kom) och satte henne ner och hon lydde direkt 😀 .

Under vår tur fortsatte vi med vår lek att lära sig lyssna på vad jag säger. Ibland säger jag sitt och ibland ligg. Gör hon rätt och det går fort så får hon ost. Annars går vi bara vidare och så får hon en ny chans. Båda gillar leken och det går över förväntan, hon både sätter sig och lägger sig fort. Visst missar hon ibland men asch, vi har ju precis börjat.

Jag kom hem bara några minuter innan Johan och var uppe då Mira kom farandes. Hon var så gullig, springer rakt fram till Kiwi och pussar henne på munnen samtidigt som svansen gick som en visp 😀 ! Sötnosen hade saknat henne!

Nu ska vi ut på en liten kortis, jag orkar inte längre idag, nu är det 12 minus och det snöar än…

Föresten, ikväll ska vi äta kex, ost, räkor och romsås och dricka vin. Vi lyxar oss som bara den på lördagarna känner jag, det är ju bara två veckor sen sist. men asch 😉 .

6 thoughts on “Snö, blåst och -13

  1. Åå vad roligt med så mycket ”bra-saker” som hände på promenaden. Bra jobbat av både dig och Kiwi! Det är väl klart att man skall lyxa till det sådär på lördagskvällen. Här skall det både ätas och drickas gott!
    Ha en bra lördagskväll!
    kram

  2. Låter som en riktigt härlig promenad! 😀 Kiwi kan ju vara så duktig ibland (ungefär som Pulver :P). Jag tycker också man kan lyxa till det på lördagskvällar!

  3. Det låter ju som en toppenstund du och Kiwi fick tillsammans idag! Man behöver sånna glädjestunder för att orka ta sig genom bakslagen som kommer ibland, ni är duktiga du och Kiwi!
    Hoppas ni får en skön lördags kväll med allt det där goda 😉

  4. hoppas du mår bättre idag!
    du har tur som inte har leksaksförstörare.. men skulle jag säga åt mina, då skulle dom aldrig få leka med en enda leksak, så det går ju inte heller.. man måste helt enkelt hitta leksaker som tål mer än andra.. hehe..

Kommentera

