Lyckad promenad!

Åh vilken underbar promenad jag och Kiwi hade idag. Vi lämnade Mira med Johan, de skulle ta en tur på berget och spåra lite djur. Jag och Kiwi gick ner till ”strandpromenaden” för att få lite egentid. För första gången hade jag på mig ett midjebälte och satte hennes koppel i det, jag ville se om det ändrade något i vår kontakt om jag inte höll i kopplet. Vi hade så kul!!! På väg ner till stranden (det är egentligen strand utan en väg bredvid havet) så hittade vi på en lek. Jag sa ett kommando och utförde hon det snabbt och rätt så fick hon en korvbit kastad till sig och sen fick hon ett nytt kommando om hon höll uppmärksamheten mot mig. Hon älskade detta! Hon kollade på mig och jag sa ”ligg”, med ett ”pang i backen” som resultat. Jag kastade en korvbit och gick samtidigt vidare, Kiwi kastar sig fram i snön så hon studsar framför mig med kontakten på mig och denna gång kom det kanske ett ”sitt”. Hon hade lite problem med att skilja till en början men gjorde hon fel så gick vi bara vidare och Kiwi studsade åter igen framför mig för att jag skulle säga något så hon kunde få jaga en korv 😀 . Eftersom det snöar för fullt här så kunde jag inte ha med kameran, det hade annars varit väldigt kul att kunna ta kort på detta.

När vi kom över E4 brukar jag gå förbi SIDA:s kontor, de har stora gröna ytor och gränsar till vattnet. Eftersom Kiwi hade så bra kontakt med mig så släppte jag henne här. Hon var så duktig, hade jättebra kontakt med mig och när jag ”råkade” tappa en leksak tio meter ut i snön så for hon efter morrandes och gruffandes för att ta den och lämna av den till mig. Jag passade även på att jaga henne lite så det blev bra fart på oss ett tag. Längs strandpromenaden minskade hennes uppmärksamhet en aning så leken slutade där, men hon kom då jag ropade och tog titt som tätt kontakt för godis eller ”mitt godkännande” för att gå till (inte på) isen (stor belöning 🙂 ).

På väg hem mötte vi en stor svart blandras, Jag kunde nu gå med Kiwis koppel i bältet och själv inte styra henne ett dugg. Jag höll koll på korven jag 😀 . Inte ett ljud från Kiwi utan kontakt med mig. Vi mötte även en schäfer, inte lika lyckat här skällde Kiwi några gånger. Attans, då missade hon ju korven. Men jag höll inte i kopplet och hon drog inte ut efter den eller bort från den utan skällde bredvid mig haha. Det är något med schäfrar, hon är väldigt osäker då vi möter sådana.

Nu är vi mycket nöjda och glada efter promenaden! Nästa helg ska vi göra samma sak, jag ser fram emot det.

Johan och Mira hade även de en trevlig tur. Bitvis är det väldigt svårt att ta sig fram på grund av snön men Mira sprang (pulsade 😉 ) så mycket hon kunde och hade riktigt kul. Johan satte henne ibland och gick kanske 50 meter, kallade in och när hon var framme kastade han iväg kopplet eller en leksak förbi honom så hon kunde rusa efter det. Hon njöt!

Nu ska jag läsa lite om GIS.

9 thoughts on “Lyckad promenad!

  1. Visst är det härligt när man får sådana där toppenstunder när man förstår varför just ens egen hund faktiskt är bäst.;-) Intressant att bältet funkade så bra. Det är ju inte dumt alls. Det är ju högst troligt att just kopplet gör det värre vid hundmöten också, så att kunna släppa på det är nog jättebra.

  2. Hon kan inte buga. Men det kanske jag får ta och lära in då.. För hon blir så frustrerad, när hon gör rätt men inte förstår att hon ska ner lite och då gör hon massa andra trix och sen samma sak igen. Jag får ta och fundera på det här. Och tack så mycket, det är roligt att fylla 15år 😀

  3. Låter ju toppen med lite kvalitets tid, bara du och Kiwi. Roligt att det blev en lyckad prommis, det kan man leva länge på!

    Självklart ska du komma ner och träna med oss när du har vägarna förbi ;), du är varmt välkommen!!!!

  4. Ja det där med egentid är lätt att slarva med när man har flera djur, tyvärr! Men vi har blivit duktigare på det , hela 3 ggr den gångna veckan faktiskt har vi delat på oss och tagit var sin hund , mycket nyttigt , och skönt !!

Kommentera

